Hakukoneystävälliset sivut ovat täysin eri asia kuin oikea tuloksiin perustuva hakukoneoptimointi. Tästä artikkelista selviää, onko sinun sivut oikeasti hakukoneoptimoitu, ovatko ne hakukoneystävälliset vai oletko peräti joutunut huijauksen kohteeksi.
Ranskalainen viiva ja ”Hakukoneoptimoitu sivusto” nettisivujen kehittäjän sivuilla ei takaa orgaanista hakukonenäkyvyyttä.
Oletko ostanut uudet nettisivut ja tekijä vakuutti niiden olevan hakukoneoptimoitu? Useimmat sivustojen tekijät eivät tee päätoimisesti hakukoneoptimointia. He ehkä ymmärtävät jonkin verran hakukoneoptimoinnin tekniikkaan liittyviä asioita, kuten title- ja H1-tägit ja metakuvaukset, mutta useimmiten se jää siihen. Sivustostasi tulee siis hyvässä tapauksessa vain hakukoneystävällinen sivusto.
Silloin tällöin tulee vastaan asiakkaita, jotka väittävät sivuston olevan hakukoneoptimoitu. Kuitenkin kun kysyn heiltä sivuston kävijämääristä tai sijoituksista hakusanoilla, he eivät osaa sanoa mitään. Kunnollinen, tuloksiin perustuva, hakukoneoptimointi ei ole kertaluontoinen operaatio.
Kun selailet nettisivujen tekijöiden tarjontaa, törmäät ranskalaiseen viivaan, jossa lukee jota kuinkin ”- Hakukoneoptimoidut sivut”. Vähänkään kilpailluilla aloilla tämä ei takaa orgaanista hakukonenäkyvyyttä eikä sivustoasi ole sanan virallisessa merkityksessä hakukoneoptimoitu.
Tämä ranskalainen viiva ei siis ole periaatteessa valehteluakaan, koska hakukoneoptimoinnin määritelmä on jokseenkin moninainen. On kuitenkin ymmärrettävä, että hakukoneystävälliset sivut ovat vasta alku pidemmälle projektille. Mekin teemme sivustostasi hakukoneystävällisen heti projektin alussa ja siitä sitten jatketaan muihin toimenpiteisiin.
Kunnollinen, tuloksiin perustuva, hakukoneoptimointi ei ole kertaluontoinen operaatio.
Jos kuulet jotain seuraavista:
Pelkän sivuston tekeminen moderneilla tavoilla ei takaa näkyvyyttä hakukoneissa! Jos sivustoa ei ole mainittu ympäri verkkoa ja jos se ei ole luotettava hakukoneiden mielestä, sivusto ei tule näkymään ensimmäisten tulosten joukossa, vaikka ne olisivat kuinka ystävälliset hakukoneille.
Voi. Silloin kuitenkin sinun tulee maksaa ensin sivuston kehittäminen ja sen jälkeen jonkinlaista maksua kuukausittain. Kaikki muut ratkaisut ovat epäilyttäviä ja niitä kannattaa varoa.
Laadukas verkkosivujen tekijä ja laadukas tuloksiin pohjautuva hakukoneoptimointi kuitenkin tulevat harvoin samassa paketissa. Ei pitäisi olla mikään ongelma kehittäjän kuin optimoijankaan mielestä tehdä yhteistyötä. Me väitämme olevamme laadukas hakukoneoptimointiyritys ja jos haluat todella laadukkaan sivuston, suosittelemme suoraan yhteistyökumppaneitamme. Jos sivustosi on kehittänyt jokin tekijä omista verkostoistasi, niin se ei ole mikään ongelma.
Tekijästä riippumatta sinun tulee saada jonkinlainen raportti vähintään hakutulosten sijoituksien paranemisesta. Parempi on, jos pystyt näkemään sivuston kävijämäärien kasvua ja liikenne tulee sinulle tärkeistä hakusanoista. Paras on, jos huomaat yhteydenottojen määrän kasvaneen.
Jos artikkeli herätti kysymyksiä, niin ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella!
Se, mitä juuri teidän yrityksen blogiin tulee kirjoittaa, riippuu muun muassa yrityksen harjoittamasta liiketoiminnasta ja…
Syksy on hyvä hetki tehdä uudistuksia niin kodissa kuin elämässä ylipäätään. Monessa taloudessa halutaankin juuri…
Oppimisalustalla (Virtual Learning Environment) tai oppimisympäristöllä (LMS = Learning Management System) tarkoitetaan verkkosivustoa, jolla tuetaan…
Paikallinen hakukoneoptimointi tekee paikallisesta yrityksestä paikallisten asiakkaiden löydettävän. Otetaan esimerkiksi hammaslääkäri, joka sijaitsee Oulussa.…
Osteopatia on täysin turvallinen hoitomuoto myös aivan pienillekin lapsille. Lasten kohdalla osteopatia toteutetaan lapsen ehdoilla.…
Aivot tarvitsevat lepoa ja ihminen vaatii jonkin tavan nollata itsensä. Minulle parhaiten toimii pallolajit ja…