Tämä artikkeli käsittelee suurimpia virheitä mitä yritykset tekevät ostaessaan uusia nettisivuja. Useimmat näistä vaikuttavat suoraan sivuston hakukoneoptimointiin. Kun olet mahdollisimman varma, ettei mikään näistä virheistä toteudu kohdallasi, olet juuri välttänyt suurimmat sudenkuopat ja lopulta kukkarosi ja hermosi kiittävät.
Videolla näkyy kolme ensimmäistä virhettä ja tässä artikkelissa nämä kolme sekä monta muuta on avattu syvemmin.
Huono tai tuntematon alusta
Lähtökohtaisesti kannattaa suosia tunnetuimpia ja käytetyimpiä alustoja/sisällönhallintajärjestelmiä, jotta sivuston jatkokehitys ei tulisi kalliiksi jatkossa.
WordPress on suosituin alusta ja useimmat nettisivut on tehty sen päälle. WordPress tarjoaa käyttäjälleen vallan tehdä melkein mitä vain ja sille löytyy kehittäjiä todella paljon.
Wix, SquareSpace, Weebly ja vastaavat ovat helppoja käyttää. Vaikka näihin erikoistuneita kehittäjiä ei olekaan hirveän paljoa, melkein kuka tahansa voi korjata ja jatkokehittää sivustoasi, koska näitä alustoja on helppo käyttää.
Verkkokauppojen puolella suosittelemme valitsemaan pääasiallisesti Magenton, WordPress/WooCommercen tai Shopifyn.
Joomlaa ja Drupalia emme suosittele, ellei ole jotain oikeasti hyvää syytä valita jompikumpi näistä. Nämä ovat samassa kategoriassa WordPressin kanssa ja tarjoavat muokkausmahdollisuuksia hyvin paljon. Näihin erikoistuneita kehittäjiä on kuitenkin vähän haastavampi löytää eivätkä ne ole niin helppoja käyttää kuin kevyemmät alustat.
Törmäämme ajoittain täysin custom PHP-ratkaisuihin, eli hyvin harvinaisiin järjestelmiin, ja niistä usein puuttuu hyvin tärkeitä ominaisuuksia. Ominaisuuksien puute hankaloittaa sivuston hakukoneoptimointia täysin turhaan. Jos tällaiseen alustaan haluat jonkin tietyn ominaisuuden, joudut usein maksamaan ainakin osan ominaisuuden kehitystyöstä. Kolmannen osapuolen kädet ovat usein sidottu alustan omiin puutteellisiin muokkausmahdollisuuksiin ja joskus joudumme kieltäytymään hakukoneoptimoinnista tällaisille sivuille, mikäli asiakas ei suostu uudistamaan sivustoaan.
Toimittaja, joka estää sivuston jatkokehityksen
On ymmärrettävää, että sivustojen kehittäjät haluavat jatkossakin kehittää samojen asiakkaiden sivustoja, koska he saavat siitä lisämyyntiä. Joskus tässä mennään kuitenkin tahallaan tai tahattomasti/tietämättä liian pitkälle ja tehdään sivustosta sellainen, että siihen on hyvin vaikea ulkopuolisen päästä tekemään isompia muutoksia. Tarkempi termi tälle on vendor lock tai vendor lock-in.
Toimittajan täytyy siis olla luotettava ja hänen tulisi hyväksyä se mahdollisuus, että sinä ostat seuraavan isomman sivustouudistuksen heidän kilpailijoiltaan.
Luotettava toimittaja on kaiken A ja O.
Yhden sivun nettisivut
Yhden sivun nettisivut ovat jokseenkin moderni suuntaus, mutta niissä piilee vaara. Jos sivustolle ei voi lisätä sisältöä muualle kuin etusivulle, on sivuston hakukoneoptimointi erittäin hankalaa.
Etusivu voi olla tällainen yhden sivun juttu, jossa navigoidaan ylös ja alas menemättä toiselle sivulle. Etusivun lisäksi sivustolla tulisi ehdottomasti olla mahdollisuus luoda alasivuja artikkeleille ja laskeutumissivuille, jotta sivuston hakukoneoptimointi on helpompaa.
Toimittaja, joka ei tiedä hakukonenäkyvyydestä yhtään mitään
Tällaisia toimittajia näkee nykyään harvoin, mutta joskus tulee vastaan sivustoja, mille hakukonerobotit eivät edes pääse indeksoimaan sivustoa. Eli hakukoneiden on mahdoton ymmärtää mistä sivustossa on kyse ja mihin kysymyksiin se vastaa, joten hakukonenäkyvyys on käytännössä pyöreä nolla.
Eli toimittajan ei ole pakko olla mikään hakukoneoptimoinnin asiantuntija, mutta pahimmat virheet ja perusjutut täytyy olla hanskassa.
Liian suuri tai liian pieni toimittaja
Tämä neuvo pätee yleisesti melkein mihin vain. Jos ostat liian pieneltä toimittajalta ja hänelle sattuu jotain, olet vaikeuksissa. Toisaalta taas suuressa organisaatiossa saatat hukkua massaan ja palvelu jää puolitiehen. Kannattaa siis miettiä tarkkaan mitä tällaisia vaaroja tietyn toimittajan valinta saattaa aiheuttaa.
Heikko hostingpalvelu
Jotkin toimittajat tarjoavat itse tai tekevät yhteistyötä erilaisten hostingpalveluiden kanssa. Tärkeintä on, että sivusto toimii koko ajan. Jos sivustosi kaatuu juuri kun sinne olisi tullut 100 innokasta henkilöä lukemaan huippuartikkeliasi, heille jää paha maku suuhun eivätkä he välttämättä osta sinulta enää koskaan mitään.
Backupit täytyy myös olla kunnossa. Mikäli joku hakkeroi sivustosi tai jokin muu menee pahasti mönkään, niin sivuston tulee olla parissa tunnissa takaisin toiminnassa siivottuna.
Mitä enemmän käyttäjiä ja mitä bisneskriittisempi sivusto on, sitä tärkeämpää on panostaa sivuston yleiseen tekniikkaan ja toimivuuteen.
Näyttävyys ja käytettävyys
Nykyään ei enää riitä, että sivusto on vain olemassa ja joku vain koodaa sen valmiiksi. Sivuston grafiikkaan ja käytettävyyteen tulee kiinnittää huomiota. Mitä myönteisempi käyttäjäkokemus, sitä todennäköisemmin kävijä konvertoituu asiakkaaksi.
Suurissa verkkokaupoissa yhden nappulan paikka ja teksti saattaa tehdä miljoonien positiivisen tai negatiivisen vaikutuksen kassavirtaan. Pienemmillä yrityksillä vaikutus ei tietysti ole näin suurta. Käytettävyys tulisi olla vähintäänkin hyvä ja grafiikalla ja kuvilla voidaan vaikuttaa mielikuviin hyvin paljon.
SSL-salaus, mobiiliresponsiivisuus ja sivuston nopeus
SSL-salaus, mobiiliresponsiivisuus ja sivuston nopeus vaikuttavat niin käyttökokemukseen kuin hakukonenäkyvyyteen. Kun olet uudistamassa sivustoasi, niin on helppoa ottaa käyttöön SSL-salaus eli https-osoite.
Mobiiliresponsiivisuus on jo sen verran vanha juttu, että toivottavasti ei ole toimittajaa, joka ei tee sivuistasi mobiililaitteilla toimivaa.
Sivuston nopeudessa mokataan eniten valokuvilla. Mikäli sivuston kuvia ei pakata ja muokata erilaisiin tilanteisiin sopiviksi, sivustosta tulee hidas. Erilaisten pakkaustekniikoiden käyttöönotto on huomattavasti halvempaa ja helpompaa uutta sivustoa tehdessä kuin jälkikäteen.
Ota tulospohjainen hakukoneoptimointi mukaan projektiin mahdollisimman aikaisin.
Sisällöntuotanto
Sisällöntuotanto ei suoranaisesti ole ongelma sivustoa ostettaessa. Kannattaa kuitenkin selvittää toimittajalta, että kuka tuottaa sisällön ja tekstit sivustolle. Tämä tietysti maksaa, jos mainostoimisto tekee kaiken sinulle, mutta usein he pystyvät tuottamaan toimivampaa sisältöä ja tietävät millaisia tekstejä sivustolle tulee laittaa. Jos sivustolla ei ole sisältöä, ei siellä ole kävijöitäkään ja hakukonenäkyvyys on lähellä nollaa.
Halpa toimittaja
On jokseenkin itsestään selvää, että se halvin ei ole paras, mutta silti hyvin monesti ajatellaan pelkkää hintaa. Lopputulos saattaa olla kohtuullinen, mutta kokemuksesta voin sanoa, että hinta vaikuttaa hyvin paljon myös deadlineen. Mikäli haluat sivuston valmiiksi kolmessa kuukaudessa, niin silloin ei missään nimessä kannata kitsastella.
Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin törmätä sivustoon, jonka tekeminen on jäänyt kesken.
Hakukoneoptimoinnin ottaminen projektiin mukaan jo ennen sivuston julkaisua
Suosittelemme, että toimittajalla itsellään on vankka kokemus tulospohjaisesta hakukoneoptimoinnista tai sinä otat yhteyttä hakukonenäkyvyyteen erikoistuneeseen yritykseen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
Sivuston tekijä ja hakukoneasiantuntija yhdessä heti projektin alussa on aika tärkeää. Samaa työtä ei tarvitse tehdä moneen kertaan, jos hakukonekaveri kertoo jo aikaisessa vaiheessa sivuston kehittäjälle mitä juuri tämä sivusto tarvitsee saadakseen parhaan mahdollisen hakukonenäkyvyyden. Esimerkiksi valokuvien lataus tehdään sivuston kehitysvaiheessa. Kun hakukonekaveri tarkastaa kuvat ja huomaa niiden olevan muotoa DSC_001.jpg, hän joutuu lataamaan kuvat uudelleen kuvaavammalla tiedostonimellä.
Yhteenveto
Suosimme ensisijaisesti valitsemaan luotettavan toimittajan, jonka tiedät osaavan yllä olevat asiat. Mikäli toimittaja on luotettava ja hän tekee mokan, niin hän on usein myös myöntää virheensä ja korjaa sen pikimmiten. Luotettava toimittaja maksaa itsensä takaisin ennen pitkään, kun asiat vaan toimivat tai ne oikeasti korjataan eikä tarvitse vaihtaa toimittajaa kesken projektin.
Ota yhteyttä, jos kiinnostuit aiheesta tai painit näiden ongelmien kanssa.