Mistä puhutaan, kun puhutaan orgaanisista hakutuloksista? Tämä artikkeli pyrkii vastaamaan mahdollisimman lyhyesti ja ytimekkäästi mitä ovat orgaaniset hakutulokset.
Mistä sana orgaaninen tulee?
Mielestäni sana orgaaninen johtuu hakutulosten luonteesta. Kyseiset hakutulokset ovat lähimpänä luonnollisia hakutuloksia, joihin ei olla vaikutettu mitenkään ja jotka vastaavat annettuun hakusanaan tai kysymykseen hakukoneiden mielestä parhaalla mahdollisella tavalla.
Toki tuloksilla ei ole usein mitään tekemistä luonnollisuuden kanssa, sillä me hakukoneoptimoijat pyrimme vaikuttamaan näihin “orgaanisiin” tuloksiin mahdollisimman paljon ja siitä meille maksetaan.
Mainokset vs. orgaaniset tulokset
Google Ads -mainoksien ensimmäiselle sijalle pääsee käytännössä maksamalla tarpeeksi. Siksi ne eivät ole orgaanisia eli “luonnollisia” tuloksia, koska kuka tahansa voi vaikuttaa järjestykseen.
Hakukoneoptimointi keskittyy pääosin juuri orgaanisten tulosten muokkaamiseen ja hakukonemarkkinointi-termi kattaa kaiken hakukonenäkyvyyden parantamiseen liittyvän alleen.
Hakutulosten ryhmittely
Hakusanasta riippuen tulokset voidaan jakaa seuraavanlaiseen listaan.
- Maksetut mainokset (Google Ads)
- Karttanäkymä
- Orgaaniset tulokset
- Videot
Kaikkia edellä mainittuja ryhmiä ei näy jokaisen hakusanan hakutuloksissa, mutta pääpiirteittäin nämä neljä ryhmää ovat ne yleisimmät.
Tästä voit katsoa tekemäni videon aiheesta: