045 1241213 info@kranu.fi

Se, mitä juuri teidän yrityksen blogiin tulee kirjoittaa, riippuu muun muassa yrityksen harjoittamasta liiketoiminnasta ja sen tavoittelemasta kohdeyleisöstä. 

Tästä artikkelista saat yleispäteviä ideoita siihen, minkä tyyppisiä artikkeleita yritysblogissa voi julkaista.

Poimi vinkit aiheista ja otsikoista talteen ja sovella niitä yrityksesi tarpeiden sekä tavoitteiden mukaisesti!

Ensin kuitenkin muutama virke siitä, miksi yrityksellä tulisi ylipäätään olla blogi. 

Yritysblogi on tärkeä viestintä- ja markkinointikanava

Usein kuulee sanottavan, että kaikilla menestystä tavoittelevilla yrityksillä tulisi nykypäivänä olla yritysblogi (ja yksi tai useampi some-tili). 

Tämä pätee riippumatta siitä, onko tavoitteena tienata rahaa netissä vaiko offline-maailmassa.

Yritysblogia tarvitaan, koska:

  • Se on tärkeä hakukoneoptimoinnin kannalta: näin se voi lisätä yrityksen verkkosivujen näkyvyyttä ja kävijämäärää
  • Jakamalla blogikirjoituksia esimerkiksi Facebookissa voi ohjata lisää kävijöitä sivustolle
  • Blogissa voi viestiä yrityksen arvoista, historiasta ja missioista
  • Blogin avulla yritys voi rakentaa itsestään kuvaa oman alansa asiantuntijana
  • Kaupallistamalla blogin voi kasvattaa kassavirtaa 

Laadukkaan sisällön ja hyvän hakukonenäkevyyden (mitkä kulkevat usein käsi kädessä) myötä yritys on etulyöntiasemassa kilpailijoihinsa nähden. 

Yritysblogin avulla asiakas voi päätyä yrityksen verkkosivuille jo ennen kuin hän tietää tarvitsevansa kyseisen yrityksen tuotteita tai palveluita. 

Vaikka sillä kertaa kauppoja ei vielä syntyisikään, on asiakkaan voinut jäädä positiivinen muistijälki. Siksi hän palannee yrityksen sivuille myöhemmin niin sanotusti ostohousut jalassa.

Mistä kirjoittaa yritysblogiin? 

Blogin sisällöntuotanto on mahdollista ulkoistaa, mutta jos aikaa ja halua suinkin on, voidaan yritysblogia kirjoittaa omin voimin. Alta saat muutamia ideoita siihen, mistä kirjoittaa yritysblogiin. 

Kattava opas

Tee kattava opas yrityksen liiketoimintaan jollain tavalla liittyvästä asiasta.

Opas voi käsitellä esimerkiksi:

  • Mitä [jokin asia tarkoittaa]
  • Miten [jokin asia tehdään]
  • Miksi [on tärkeää tehdä jotain] 
  • Milloin [jotakin tarvitaan]
  • Millainen [on jokin asia jossain tietyssä tilanteessa on]

Esimerkiksi kampaamon kannattaa kirjoittaa hiustenhoitoon liittyviä oppaita. Oppaat voivat käsitellä laajemminkin hyvinvointia, onhan muun muassa ruokavaliolla vaikutusta hiuskuontalon kuntaan. 

Sen sijaan olisi vähintäänkin kummallista löytää kampaamon blogista remonttivinkkejä tai niksejä auton tuunaamiseen. 

Aivan eri aihealueesta kertovat tekstit eivät todennäköisesti palvelisi kampaamoblogin lukijakuntaa. 

Lisäksi ne herättäisivät epäilyksen piilomainonnasta tai jopa kampaamon epäaitoudesta. 

Osa yritysblogeista nimittäin myydään yrityksen lopettamisen jälkeen niin sanotuiksi linkkifarmeiksi, joilla voidaan julkaista hyvinkin epärelevantteja artikkeleita ja ulkoisia linkkejä.

Keitä me olemme ja ketkä meillä asioivat

Yritysblogi on juuri oikea kanava kertoa henkilöistä yrityksen takana. Asiakkaita kiinnostaa tietää yrityksen ja sen avainhenkilöiden tarina.

Yritysblogissa voidaan antaa ääni myös kesätyöntekijöille, harjoittelijoille, alihankkijoille ja yhteistyökumppaneille. 

Osa yhteistyökumppaneista tai saman alan toimijoista voi olla jopa valmiita maksamaan siitä, että saa nimensä yrityksenne sivuille.

Yritysblogissa voidaan haastatella myös yrityksen asiakkaita tai kertoa tilastojen valossa, ketkä yrityksen kanssa asioivat. 

Aito asiakas kertomassa positiivisia kokemuksia omalla nimellään ja kuvallaan onkin mainio myyntivaltti yritykselle. 

Lisää ideoita blogipostauksiin

Jos tuntuu, että kaikki info-aiheet on jo koluttu ja kaikki haastattelut on jo tehty, voit soveltaa näitä ideoita blogi- tai somepostauksiin. 

Esimerkiksi tällaisilla otsikoilla voit houkutella lisää kävijöitä yrityksen sivuille (huom: luvun ei tarvitse olla 10):

  • 10 tapaa saavuttaa onnistunut X
  • 10 myyttiä asiasta X
  • 10 harhaluuloa, joihin useimmin törmäämme
  • 10 virhettä asian X takana ja yhtä monta ratkaisuideaa 
  • 10 vinkkiä joita kokeilla X:n kanssa
  • 10 asiaa jotka pitää tietää aiheesta X/joita et jo tiennyt aiheesta X 
  • 10 asiaa mitkä opin aiheesta X kun X tapahtui
  • 10 seikkaa joista tiedät olevasi X
  • Kilpailijamme eivät halua sinun tietävän asiaa X
  • Helpoin tapa saavuttaa X

 

Tällaisissa artikkeleissa voi käyttää vapaata ja jopa humoristista otetta, kunhan se on linjassa yrityksen imagon kanssa. Esimerkiksi lakitoimisto ei välttämättä voita asiakkaita puolelleen vitsejä viljelemällä.

Yhteenveto

Kirjoittamalla blogia yritys voi hankkia lisää asiakkaita. Hyvässä yritysblogissa on informatiivista ja mielenkiintoista sisältöä. Oppaiden ohella blogissa voi julkaista myös yritys- ja henkilöesittelyjä sekä vapaamuotoisempia artikkeleita.