045 1241213 info@kranu.fi
Hakukoneystävällisyys vs hakukoneoptimointi

Hakukoneystävällisyys vs hakukoneoptimointi

Hakukoneystävälliset sivut ovat täysin eri asia kuin oikea tuloksiin perustuva hakukoneoptimointi. Tästä artikkelista selviää, onko sinun sivut oikeasti hakukoneoptimoitu, ovatko ne hakukoneystävälliset vai oletko peräti joutunut huijauksen kohteeksi.

Ranskalainen viiva ja ”Hakukoneoptimoitu sivusto” nettisivujen kehittäjän sivuilla ei takaa orgaanista hakukonenäkyvyyttä.

Tausta

Oletko ostanut uudet nettisivut ja tekijä vakuutti niiden olevan hakukoneoptimoitu? Useimmat sivustojen tekijät eivät tee päätoimisesti hakukoneoptimointia. He ehkä ymmärtävät jonkin verran hakukoneoptimoinnin tekniikkaan liittyviä asioita, kuten title- ja H1-tägit ja metakuvaukset, mutta useimmiten se jää siihen. Sivustostasi tulee siis hyvässä tapauksessa vain hakukoneystävällinen sivusto.

Silloin tällöin tulee vastaan asiakkaita, jotka väittävät sivuston olevan hakukoneoptimoitu. Kuitenkin kun kysyn heiltä sivuston kävijämääristä tai sijoituksista hakusanoilla, he eivät osaa sanoa mitään. Kunnollinen, tuloksiin perustuva, hakukoneoptimointi ei ole kertaluontoinen operaatio.

Mitä hakukoneystävälliset sivut tarkoittavat?

Kun selailet nettisivujen tekijöiden tarjontaa, törmäät ranskalaiseen viivaan, jossa lukee jota kuinkin ”- Hakukoneoptimoidut sivut”. Vähänkään kilpailluilla aloilla tämä ei takaa orgaanista hakukonenäkyvyyttä eikä sivustoasi ole sanan virallisessa merkityksessä hakukoneoptimoitu.

Tämä ranskalainen viiva ei siis ole periaatteessa valehteluakaan, koska hakukoneoptimoinnin määritelmä on jokseenkin moninainen. On kuitenkin ymmärrettävä, että hakukoneystävälliset sivut ovat vasta alku pidemmälle projektille. Mekin teemme sivustostasi hakukoneystävällisen heti projektin alussa ja siitä sitten jatketaan muihin toimenpiteisiin.

Kunnollinen, tuloksiin perustuva, hakukoneoptimointi ei ole kertaluontoinen operaatio.

Varo näitä!

Jos kuulet jotain seuraavista:

  • ”Meidän tekemät sivut takaavat näkyvyyden hakukoneissa.”
  • ”Sivusto on hakukoneoptimoitu ja sinne tulee kävijöitä.”
  • ”Modernit mobiilioptimoidut sivustomme takaavat kävijämäärän kasvun.”

Pelkän sivuston tekeminen moderneilla tavoilla ei takaa näkyvyyttä hakukoneissa! Jos sivustoa ei ole mainittu ympäri verkkoa ja jos se ei ole luotettava hakukoneiden mielestä, sivusto ei tule näkymään ensimmäisten tulosten joukossa, vaikka ne olisivat kuinka ystävälliset hakukoneille.

Voiko nettisivujen tekijä sitten oikeasti optimoida sivustosi?

Voi. Silloin kuitenkin sinun tulee maksaa ensin sivuston kehittäminen ja sen jälkeen jonkinlaista maksua kuukausittain. Kaikki muut ratkaisut ovat epäilyttäviä ja niitä kannattaa varoa.

Laadukas verkkosivujen tekijä ja laadukas tuloksiin pohjautuva hakukoneoptimointi kuitenkin tulevat harvoin samassa paketissa. Ei pitäisi olla mikään ongelma kehittäjän kuin optimoijankaan mielestä tehdä yhteistyötä. Me väitämme olevamme laadukas hakukoneoptimointiyritys ja jos haluat todella laadukkaan sivuston, suosittelemme suoraan yhteistyökumppaneitamme. Jos sivustosi on kehittänyt jokin tekijä omista verkostoistasi, niin se ei ole mikään ongelma.

Mistä tiedät, saatko oikeaa tuloksiin perustuvaa hakukoneoptimointia?

Tekijästä riippumatta sinun tulee saada jonkinlainen raportti vähintään hakutulosten sijoituksien paranemisesta. Parempi on, jos pystyt näkemään sivuston kävijämäärien kasvua ja liikenne tulee sinulle tärkeistä hakusanoista. Paras on, jos huomaat yhteydenottojen määrän kasvaneen.

Jos artikkeli herätti kysymyksiä, niin ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella!

Mitä orgaaniset hakutulokset tarkoittavat?

Mitä orgaaniset hakutulokset tarkoittavat?

Mistä puhutaan, kun puhutaan orgaanisista hakutuloksista? Tämä artikkeli pyrkii vastaamaan mahdollisimman lyhyesti ja ytimekkäästi mitä ovat orgaaniset hakutulokset.

Mistä sana orgaaninen tulee?

Mielestäni sana orgaaninen johtuu hakutulosten luonteesta. Kyseiset hakutulokset ovat lähimpänä luonnollisia hakutuloksia, joihin ei olla vaikutettu mitenkään ja jotka vastaavat annettuun hakusanaan tai kysymykseen hakukoneiden mielestä parhaalla mahdollisella tavalla.

Toki tuloksilla ei ole usein mitään tekemistä luonnollisuuden kanssa, sillä me hakukoneoptimoijat pyrimme vaikuttamaan näihin “orgaanisiin” tuloksiin mahdollisimman paljon ja siitä meille maksetaan.

Mainokset vs. orgaaniset tulokset

Google Ads -mainoksien ensimmäiselle sijalle pääsee käytännössä maksamalla tarpeeksi. Siksi ne eivät ole orgaanisia eli “luonnollisia” tuloksia, koska kuka tahansa voi vaikuttaa järjestykseen.

Hakukoneoptimointi keskittyy pääosin juuri orgaanisten tulosten muokkaamiseen ja hakukonemarkkinointi-termi kattaa kaiken hakukonenäkyvyyden parantamiseen liittyvän alleen.

Hakutulosten ryhmittely

Hakusanasta riippuen tulokset voidaan jakaa seuraavanlaiseen listaan.

  1. Maksetut mainokset (Google Ads)
  2. Karttanäkymä
  3. Orgaaniset tulokset
  4. Videot

Kaikkia edellä mainittuja ryhmiä ei näy jokaisen hakusanan hakutuloksissa, mutta pääpiirteittäin nämä neljä ryhmää ovat ne yleisimmät.

Tästä voit katsoa tekemäni videon aiheesta:

Hakukoneoptimointivinkit YouTube-videosarja on nyt julkaistu!

Hakukoneoptimointivinkit YouTube-videosarja on nyt julkaistu!

Hakukoneoptimoinnista ei löydy tällä hetkellä tarpeeksi suomalaista sisältöä YouTubesta, joten päätimme muuttaa asian ja julkaista Hakukoneoptimointivinkit YouTube-videosarjan.

Videot sisältävät asioita, joita me teemme asiakkaillemme päivittäin, joten voidaan sanoa, että syömme omia murojamme. Videoiden tarjoamilla vinkeillä on mahdollista jopa dominoida täysin Googlen etusivua niillä hakusanoilla ja paikkakunnilla missä kilpailu ei ole kovaa. Oman aikasi ja vaivasi säästämiseksi suosittelemme kuitenkin aina ammattilaisen palkkaamista.

Videosarjassa tullaan vastaamaan muun muassa seuraavanlaisiin kysymyksiin:

  • Onko hakukoneoptimointi kuollut?
  • Kuinka pääsen Googlen karttanäkymän TOP-3-yritysten joukkoon?
  • Mikä on Google My Business ja miksi sitä pitäisi käyttää?
  • Kuinka valita pätevä SEO-firma?
  • Kuinka saan YouTube-videon näkyviin hakutuloksissa?
  • Maksettu liikenne vs. ilmainen orgaaninen liikenne?

Näiden kysymysten lisäksi selitämme termejä kuten avainsana, ankkuriteksti, backlink, penalty, schema, onpage-optimointi ja offpage-optimointi.

Jos mieltäsi vaivaa jokin tietty kysymys niin ota meihin toki yhteyttä tai kommentoi videoihin, niin voimme lisätä kysymyksen ja vastauksen videosarjaan!