045 1241213 info@kranu.fi
Miksi yrityksen kannattaa panostaa sisällöntuotantoon?

Miksi yrityksen kannattaa panostaa sisällöntuotantoon?

Sisällöntuotannon pitäisi olla päivän sana minkä tahansa yrityksen toiminnassa sen toimialaan ja kokoon katsomatta, sillä nykyaikana yritysten on huomattavasti vaikeampaa menestyä ilman omaa viestittämistä. Ulospäin kohdistetulla kommunikoinnilla yritys paitsi lisää näkyvyyttään ja sitä kautta kannattavuuttaan, myös osoittaa ammattimaisuuttaan ja asiantuntijuuttaan.

Laadukkaan, hakusanat huomioivan sisällöntuotannon merkittävin tehtävä on tuoda esille – ja pitää esillä – yrityksen tuotteet ja palvelut. Näin ollen hyvin organisoitu ja hoidettu viestintä on parhaimmillaan vastaus asiakkaan, ja myös potentiaalisen asiakkaan, kaikkiin tarpeisiin.

Asiakaspalvelua ja näkyvyyttä

Sisällöntuotanto on osa yrityksen markkinointia. Asiakkaille kohdennettu laadukas, kiinnostava ja johdonmukainen kommunikaatio tuo some- ja hakukonenäkyvyyden lisäksi kävijöitä verkkosivuille. Sitä kautta yritys saa pidettyä nykyiset asiakkaansa mutta myös lisättyä yhteydenottoja ja uusia asiakkaita.

Viestintätoimenpiteiden tärkeimpänä päämääränä tulisi aina olla asiakkaan palvelu, ja siksi yrityksen julkaisemien sisältöjen on jatkuvasti uusiuduttava ja pysyttävä täsmällisinä ja asianmukaisina. Kun asiakas tuntee itseänsä merkitykselliseksi, hän todennäköisesti palaa sivuston pariin (ja myös ostoksille) myöhemminkin.

Sisällöntuotannossa ei riitä, että verkkosivustolla on laadukasta ja monipuolista täytettä, vaan sen lisäksi potentiaalisten asiakkaiden pitäisi löytää sivusto. Siksi ensiluokkainen tekstituotannon suunnittelu kattaa myös hakukoneiden huomioimisen. Hakukoneen arvostama sisältö nousee hakukonelistauksessa kärkeen, ja näin ollen jo se itsessään parantaa yrityksen näkyvyyttä internetin miljardien erilaisten seittien viidakossa.

”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” – sisällöntuotannossakin

Hyvin laaditut sisältö- ja viestintäsuunnitelmat helpottavat ja tehostavat yritysviestinnän ja yrityksen sisällöntuotannon arkea. Ne ovat pohjana kaikelle sille viestinnälle, mitä yritys tuottaa nyt ja tulevaisuudessa.

Suunnitelma sanelee viestinnän ja sisällöntuotannon tavoitteet, päätavoitteina yrityksen löydettävyys, asiakkaiden kiinnostuksen herättäminen ja olemassa olevista asiakkaista huolehtiminen. Yrityksen verkkosivujen ja sosiaalisen median julkaisuilla on merkittävä rooli näiden tavoitteiden täyttymisessä. Suunnitelmassa on usein kirjattuina myös verkossa ja somessa julkaistavien artikkeleiden ja muiden sisältöjen teemat, julkaisuajankohdat ja kirjoittajat.

Kenet asiakas valitsee?

Korkealuokkainen ja katkeamaton sisällöntuotanto on yksi toimiala muiden, perinteisempien alojen rinnalla. Myös se vaatii paljon työtä siinä missä useimmat muutkin toimenkuvat. Viestittämisen ykkösprioriteettina on asiakkaan odotuksiin vastaaminen ja hyödyn tuottaminen asiakkaalle. Tyytyväinen asiakas tuo usein mukanaan lisää asiakkaita.

Jotta yritys voisi menestyä ja varsinkin kasvattaa myyntiään, se tarvitsee jatkuvaa ja tasokasta viestintää. Yritys tarvitsee uusia asiakkaita, mutta myös olemassa olevat asiakkaat haluavat pysyä kartalla yrityksen tarjoamista uusista tai uudistetuista tuotteista ja palveluista.

Nykyihminen on usein kiireinen, ja siksi hän valitsee ongelmaansa helpoiten saatavilla olevan ratkaisun. Usein tuo ratkaisu on Googlen kautta löydetyn listauksen ensimmäinen tai viimeistään toinen hakutulos. Se, onko juuri sinun yrityksesi listan kärjessä, riippuu täysin sisällöntuotannostasi. Ota tai jätä!

Hautauspalvelu Kuusiniemi – täyden palvelun hautaustoimisto Oulussa

Hautauspalvelu Kuusiniemi – täyden palvelun hautaustoimisto Oulussa

Hautauspalvelu Kuusiniemi on Oulun alueella toimiva hautaustoimisto, jossa asiakas saa vakaumustaan kunnioittavaa, yksilöllistä ja laadukasta palvelua lämmöllä ja joustavasti juuri hänen omiin tarpeisiinsa.

Hautaustoimistoyrittäjä Petri Kuusiniemi on hautausyrittäjä jo kolmannessa sukupolvessa. Hänellä itsellään on alalta yli 20 vuoden kokemus, joten kaikki hautaamiseen tarvittavat asiat hoituvat vankalla ammattitaidolla.

Kuusiniemen toimitilat ovat Oulun keskustassa, ja he palvelevat myös verkkosivuillaan olevan digitaalisen hautajaispalvelun kautta.

Elämän arvoiset hautajaiset

Läheisen kuolema tulee usein yllättäen. Silloinkin, kun kuolema on ennalta odotettavissa, siihen on mahdotonta valmistautua kokonaan etukäteen. Surun kohdatessa Hautauspalvelu Kuusiniemi haluaa mahdollistaa elämän arvoiset hautajaiset; se voi hoitaa asiakkaan puolesta kaikki hautaukseen liittyvät käytännön järjestelyt.

Kuusiniemi palvelee joustavasti ja asiakaslähtöisesti erilaisissa ja erikokoisissa hautajaistarpeissa. Heillä on laaja mallisto kotimaisia arkkuja ja uurnia. Hautakivivalikoimasta löytyy sekä perinteisiä että moderneja kiviä, ja hautaustoimisto tarjoaa myös hautakivityöstöä, kuten lisäkaiverruksia. Kuusiniemi tekee kukkien ja kukkalaitteiden osalta yhteistyötä oululaisen Kukkakauppa Kanervan kanssa.

Asiakasta helpottaakseen Hautauspalvelu Kuusiniemi on koonnut verkkosivuilleen pienen oppaan hautajaisten käytännön järjestelyistä ja kustannuksista. Verkkosivuille on myös laadittu kysymyksiä, joiden avulla hautajaisten suunnittelutapaamiseen voi halutessaan valmistautua.

Digitaalinen hautajaispalvelu auttaa suunnittelussa

Hautauspalvelu Kuusiniemen tuotteisiin ja palveluihin voi tutustua etukäteen yrityksen verkkosivujen digitaalisessa hautajaispalvelussa. Palvelu auttaa asiakasta hahmottamaan hautajaisten suunnittelun eri vaiheet, hautajaisiin liittyvät asiat sekä kokonaiskustannuksen. Sen avulla eri paikkakunnilla asuvat omaiset voivat helposti osallistua suunnitteluun yhdessä ja juuri heille itselleen sopivana ajankohtana.

Digitaalisen hautajaispalvelun kautta asiakas voi lähettää hautaustoimistolle ennakkotietoja ja toiveita tarvittavista järjestelyistä ja tehdä alustavan tilauksen. Kooste palvelussa tehdystä suunnitelmasta lähetetään sähköpostiin, minkä jälkeen Hautauspalvelu on asiakkaaseen yhteydessä hänen haluamallaan tavalla ja suunnitelma viimeistellään yhdessä. Viimeistely voidaan tehdä myös henkilökohtaisessa tapaamisessa, jossa suunnitelma käydään yhdessä läpi ja sitä täsmennetään tarvittaessa.

Hautauspalvelu antaa tarvittaessa neuvoa suunnittelupalvelun käytössä. Sen kautta voi myös lähettää kysymyksiä hautajaisten toteuttamiseen liittyen. Yhtä hyvin yhteydessä voi olla myös puhelimitse tai poikkeamalla käymään.

Kastellin Kruunu: aito ja alkuperäinen oululainen hammaslääkäriasema

Kastellin Kruunu: aito ja alkuperäinen oululainen hammaslääkäriasema

Oululainen hammaslääkäriasema Kastellin Kruunu tarjoaa kokonaisvaltaista ja laadukasta hammashoitopalvelua kaikenikäisille. Perushammashoidon lisäksi asiakas saa asemalta protetiikan, suukirurgian ja esteettisen hammashoidon palvelut, kuten värjäymien poiston ja hampaiden valkaisun, juuri itselleen sopivana ajankohtana.

Kokonaisvaltaisen hammashoidon ohessa Kastellin Kruunu hoitaa myös ensiaputilanteet asiantuntemuksella. Lisäksi asiakas saa aina yksilöllisen kotihoito-opastuksen.

Nopeasti hammaslääkärin hoitoon

Kastellin Kruunu -hammaslääkäriasema sijaitsee keskellä Kastellin kaupunginosaa, kätevän kulkuyhteyden päässä niin Oulun keskustasta kuin muualtakin. Toimitilojen edessä on ilmaista parkkitilaa, ja sisälle hammasasemalle pääsee esteettömästi myös pyörätuolilla.

Kastellissa hammaslääkäreiden vastaanotolle asiakas pääsee jonottamatta; ajan saa samalle tai seuraavalle päivälle. Käynneillä hinta peritään vain tehdystä työstä, eikä erillisiä toimistomaksuja tai muita lisäkuluja tule.

Asiakaslähtöistä hammaslääkäripalvelua

Mikä tekee Kastellin Kruunusta osan oululaista hammashoitoaatelia? Ammattitaitoinen, asiakaslähtöinen ja ystävällinen henkilökunta kohtaa jokaisen asiakkaansa yksilöllisesti. Vankka kokemus, rauhallisuus ja helposti lähestyttävä olemus yhdistettynä ripeyteen ja ymmärtävään kohtaamiseen on miellyttävä kokemus missä vain, mutta ennen kaikkea hampaiden hoidossa.

Myös hammaslääkäripelkoa potevalle asiakkaalle Kastellin Kruunu on turvallinen hampaidenhoitopaikka. Rauhallisen, osaavan, huumorintajuisen ja pitkäpinnaisen hammaslääkärin hoidossa pelkääväkin potilas rentoutuu. Pelkoa on mahdollista yrittää lievittää useammallakin eri tavalla, ja henkilökunta pyrkii huomioimaan pelkopotilaiden tarpeet yksilöllisesti.

Oululaisen kiinteistönvälityksen markkinaykkönen Aurea: Tavoitteena tyytyväinen asiakas

Oululaisen kiinteistönvälityksen markkinaykkönen Aurea: Tavoitteena tyytyväinen asiakas

Aurea LKV on oululainen, vuonna 2007 perustettu kiinteistönvälitysyritys. Monivuotinen kokemus asuntomyynnistä, paikallisuus ja vahva markkinatuntemus ovat tehneet Aureasta Oulun talousalueen asuntokaupan markkinajohtajan. Menestyksen taustalla on myös selkeä visio tuottaa nykyaikainen, asiakkaan tarpeet huomioiva innovatiivinen palvelukokonaisuus, joka takaa turvallisen ja huolettoman asuntokauppakokemuksen.

Asuntomarkkinoiden paras näkyvyys

Nykyaikainen palvelukokonaisuus yhdistettynä monimedialliseen markkinointiin erottaa Aurean edukseen oululaisessa kiinteistönvälityskentässä. Aurean myyntikohteilla on asuntokaupan paras näkyvyys niin digitaalisissa medioissa kuin perinteisessä sanomalehdessäkin.

Hyvän näkyvyyden lisäksi Aurea korostaa kohteidensa visuaalista ilmettä ja panostaa valokuvien laatuun, jolloin asunnon parhaat puolet tulevat varmuudella esiin. Lisäpalveluna Aurea tarjoaa asiakkailleen alan uusinta teknologiaa: 3D-virtuaaliesittelyssä asunnon pääsee katsastamaan jo ennen varsinaista esittelyä omalta kotisohvalta.

Kiinteistönvälitystä ainutlaatuisella palvelutakuulla

Aurean osaamisen kivijalka on kokeneet kiinteistönvälitysalan ammattilaiset. Säännöllinen kouluttautuminen ja jatkuva halu vastata muuttuvien markkinoiden vaatimuksiin takaavat työntekijöiden pysymisen alan kehityksen kärjessä. Sen kautta myös tietotaito on aina uusimpien edellytysten mukaista.

Henkilökunnan kokonaisvaltainen osaaminen ja iloinen asenne takaavat sen, että Aurean asiakkaat saavat laadukasta, henkilökohtaista palvelua asuntokauppoja tehdessään. Vakuutena työhön sitoutumisesta Aurea tarjoaa asiakkailleen omaa luokkaansa olevan palvelutakuun: mikäli kauppaa ei ole syntynyt tai sitovasti sovittu kahden kuukauden kuluessa toimeksiantosopimuksen aloituksesta, välityspalkkio pienenee 25 prosentilla.

Asiakastyytyväisyyskokemus huippuluokkaa

Aurean tavoitteena on tyytyväinen asiakas. Siksi asunnon myynti sujuu Aurean kautta vaivattomasti kohteen arvioinnin, myyntisopimuksen, markkinoinnin ja esittelyjen kautta tarjousneuvotteluihin ja kaupantekoon. Aurealle jokainen asiakas on yhtä tärkeä, ja jokaisesta syntyneestä asuntokaupasta halutaan palaute palvelun edelleen kehittämistä varten.

Aurea LKV:n nykyisistä asiakkaista suurin osa on valinnut Aurean yhteistyökumppanikseen saamansa suosituksen perusteella. Asiakkaiden kokemusten mukaan yhteistyö Aurean kanssa on sujuvaa ja ammattimaista. Hyvä näkyvyys, kattava esittely ja ensiasunnon ostajien perusteellinen informointi saavat asiakkailta kehuja, samoin vaivaton yhteydenpito välittäjän kanssa.

Erityiskiitosta asiakkaat antavat Aurealle myyntiprosessin helppoudesta ja sujuvuudesta. Osa asiakaskunnasta on tehnyt Aurean kanssa yhteistyötä useampaankin otteeseen niin asunnon myyjänä kuin ostajanakin. Aurean asiakastyytyväisyys on huippuluokkaa: 98 prosenttia palautteiden antajista suosittelisi sen asunnonvälityspalveluita muillekin.

Hakukoneoptimointi- ja Facebook-markkinointityöpajat mikroyrittäjille!

Hakukoneoptimointi- ja Facebook-markkinointityöpajat mikroyrittäjille!

Jarno Tuovinen Kranusta, sekä Juha Vauhtipyörä Ahola kiertävät tänä vuonna mikro- ja pk-yrittäjien keskuudessa ympäri Oulun lääniä koko syyskuun ajan. Kiertueen teemana on Facebook-markkinointi ja hakukoneoptimointityöpajat mikroyrittäjille. Ideana on jalkauttaa tietotaitoa ja liiketoiminnan digitalisoimista myös maakuntiin, missä alan osaajia on suuria kasvukeskuksia vähemmän. Kiertue on järjestetty yhteistyössä muun muassa Oulun yliopiston, Microentren, Oulunkaaren ja EU:n kehitysrahaston kanssa.

Hakukoneoptimointi on usein työpajojen osallistujille vieras käsite sisällöltään sekä tarpeellisuudeltaan. Tilaisuudessa onkin käyty asioita lävitse ruohonjuuritasolla alkaen hakukoneoptimoinnin perusteista, sekä mahdollisia toimenpiteitä jatkoon. Päivän aiheita on lähestytty ensin lyhyellä teorialla, minkä jälkeen jokainen osallistuja on upottanut kätensä käytännön toimenpiteisiin. Läppärit ovatkin käyneet kuumana, kun osallistujat tuovat päivän aikana omaa yritystään paremmin hakukoneissa esille ja ostavien asiakkaiden löydettäväksi.

Pienellä paikkakunnalla toimivien yritysten tärkeimmiksi hakukoneoptimoinnin osa-alueiksi ovat koulutuksessa nousseet Jarnon vinkit ja tutut perusasiat: asiakkaan tulee löytää yritykseen perille, ja tässä asiassa auttaa yrityksen hyvin täydennetty Google My Business -tili ajo-ohjeineen. Nettisivujen linkeillä on myös edelleen suuri merkitys pienyrityksille. Tästä johtuen yhteistyö muiden pienyrittäjien kanssa sekä vieraskynäartikkelit ovat ilmainen ja tehokas keino nostaa vaikka porukalla tuttujen yritysten hakukonenäkyvyyttä.

Kiertueen ilmaisissa työpajoissa on ollut yrittäjiä kymmeniltä eri toimialoilta ja hyvin laajalla ikähaarukalla. Kiertue jatkaa Iin jälkeen vielä Utajärvelle, Kuusamoon ja Pudasjärvelle. Ilmoittautuminen on auki vielä Kuusamoon sekä Pudasjärvelle.

Saisiko Sinun yrityksellesi olla lisää asiakkaita?

 

Vain yksi voi olla ensimmäinen

Vain yksi voi olla ensimmäinen

Kranu Oy:n eräs sloganeista on “Vain yksi voi olla ensimmäinen.” Tarkempaa syntytarinaa en enää tarkalleen tälle sloganille muista muuta kuin, että se oli sellainen yhtäkkinen ajatus.

Sloganiin kiteytyy hakukoneoptimoinnin luonne tietyllä tavalla. Jokaisella hakusanalla vain yksi hakutulos on ensimmäisenä ja sillä siisti. Vaikka useampi yritys kilpailisi jostain hakusanasta ja molemmat yritykset osaisivat asiansa, niin silti niistä vain toinen voi olla ensimmäisenä.

Aikoinaan olin kilpaurheilija ja tietty voittamisen halu on palanut sisälläni aina. Vuosia sitten miettiessäni tulevan yritykseni toimialaa ja koin hakukoneoptimoinnin olevan juuri edellä mainitusta syystä jotenkin lähempänä sydäntäni kuin monet muut toimialat.

Tein ohjelmistokehitystä noin kymmenen vuotta ja saman toiminnallisuuden voi ohjelmoida useampi henkilö ja harvoin koodareiden koodeja vertaillaan keskenään kunhan asiat toimii. Toisaalta myös hakukoneoptimointi on vain osa yrityksen markkinointia eli isommassa mittakaavassa ei aina ole merkitystä, jos yksi hakusana onkin vaikka vasta toisena.

Vertailu on kuitenkin sisäänrakennettu tähän toimialaan ja aina siitä saa kiksit, kun se ensimmäinen sija lopulta irtoaa.

Jarno Tuovinen

Vältä nämä 11 virhettä ostaessasi uusia nettisivuja

Vältä nämä 11 virhettä ostaessasi uusia nettisivuja

Tämä artikkeli käsittelee suurimpia virheitä mitä yritykset tekevät ostaessaan uusia nettisivuja. Useimmat näistä vaikuttavat suoraan sivuston hakukoneoptimointiin. Kun olet mahdollisimman varma, ettei mikään näistä virheistä toteudu kohdallasi, olet juuri välttänyt suurimmat sudenkuopat ja lopulta kukkarosi ja hermosi kiittävät.

Videolla näkyy kolme ensimmäistä virhettä ja tässä artikkelissa nämä kolme sekä monta muuta on avattu syvemmin.

Huono tai tuntematon alusta

Lähtökohtaisesti kannattaa suosia tunnetuimpia ja käytetyimpiä alustoja/sisällönhallintajärjestelmiä, jotta sivuston jatkokehitys ei tulisi kalliiksi jatkossa.

WordPress on suosituin alusta ja useimmat nettisivut on tehty sen päälle. WordPress tarjoaa käyttäjälleen vallan tehdä melkein mitä vain ja sille löytyy kehittäjiä todella paljon.

Wix, SquareSpace, Weebly ja vastaavat ovat helppoja käyttää. Vaikka näihin erikoistuneita kehittäjiä ei olekaan hirveän paljoa, melkein kuka tahansa voi korjata ja jatkokehittää sivustoasi, koska näitä alustoja on helppo käyttää.

Verkkokauppojen puolella suosittelemme valitsemaan pääasiallisesti Magenton, WordPress/WooCommercen tai Shopifyn.

Joomlaa ja Drupalia emme suosittele, ellei ole jotain oikeasti hyvää syytä valita jompikumpi näistä. Nämä ovat samassa kategoriassa WordPressin kanssa ja tarjoavat muokkausmahdollisuuksia hyvin paljon. Näihin erikoistuneita kehittäjiä on kuitenkin vähän haastavampi löytää eivätkä ne ole niin helppoja käyttää kuin kevyemmät alustat.

Törmäämme ajoittain täysin custom PHP-ratkaisuihin, eli hyvin harvinaisiin järjestelmiin, ja niistä usein puuttuu hyvin tärkeitä ominaisuuksia. Ominaisuuksien puute hankaloittaa sivuston hakukoneoptimointia täysin turhaan. Jos tällaiseen alustaan haluat jonkin tietyn ominaisuuden, joudut usein maksamaan ainakin osan ominaisuuden kehitystyöstä. Kolmannen osapuolen kädet ovat usein sidottu alustan omiin puutteellisiin muokkausmahdollisuuksiin ja joskus joudumme kieltäytymään hakukoneoptimoinnista tällaisille sivuille, mikäli asiakas ei suostu uudistamaan sivustoaan.

Toimittaja, joka estää sivuston jatkokehityksen

On ymmärrettävää, että sivustojen kehittäjät haluavat jatkossakin kehittää samojen asiakkaiden sivustoja, koska he saavat siitä lisämyyntiä. Joskus tässä mennään kuitenkin tahallaan tai tahattomasti/tietämättä liian pitkälle ja tehdään sivustosta sellainen, että siihen on hyvin vaikea ulkopuolisen päästä tekemään isompia muutoksia. Tarkempi termi tälle on vendor lock tai vendor lock-in.

Toimittajan täytyy siis olla luotettava ja hänen tulisi hyväksyä se mahdollisuus, että sinä ostat seuraavan isomman sivustouudistuksen heidän kilpailijoiltaan.

Luotettava toimittaja on kaiken A ja O.

Yhden sivun nettisivut

Yhden sivun nettisivut ovat jokseenkin moderni suuntaus, mutta niissä piilee vaara. Jos sivustolle ei voi lisätä sisältöä muualle kuin etusivulle, on sivuston hakukoneoptimointi erittäin hankalaa.

Etusivu voi olla tällainen yhden sivun juttu, jossa navigoidaan ylös ja alas menemättä toiselle sivulle. Etusivun lisäksi sivustolla tulisi ehdottomasti olla mahdollisuus luoda alasivuja artikkeleille ja laskeutumissivuille, jotta sivuston hakukoneoptimointi on helpompaa.

Toimittaja, joka ei tiedä hakukonenäkyvyydestä yhtään mitään

Tällaisia toimittajia näkee nykyään harvoin, mutta joskus tulee vastaan sivustoja, mille hakukonerobotit eivät edes pääse indeksoimaan sivustoa. Eli hakukoneiden on mahdoton ymmärtää mistä sivustossa on kyse ja mihin kysymyksiin se vastaa, joten hakukonenäkyvyys on käytännössä pyöreä nolla.

Eli toimittajan ei ole pakko olla mikään hakukoneoptimoinnin asiantuntija, mutta pahimmat virheet ja perusjutut täytyy olla hanskassa.

Liian suuri tai liian pieni toimittaja

Tämä neuvo pätee yleisesti melkein mihin vain. Jos ostat liian pieneltä toimittajalta ja hänelle sattuu jotain, olet vaikeuksissa. Toisaalta taas suuressa organisaatiossa saatat hukkua massaan ja palvelu jää puolitiehen. Kannattaa siis miettiä tarkkaan mitä tällaisia vaaroja tietyn toimittajan valinta saattaa aiheuttaa.

Heikko hostingpalvelu

Jotkin toimittajat tarjoavat itse tai tekevät yhteistyötä erilaisten hostingpalveluiden kanssa. Tärkeintä on, että sivusto toimii koko ajan. Jos sivustosi kaatuu juuri kun sinne olisi tullut 100 innokasta henkilöä lukemaan huippuartikkeliasi, heille jää paha maku suuhun eivätkä he välttämättä osta sinulta enää koskaan mitään.

Backupit täytyy myös olla kunnossa. Mikäli joku hakkeroi sivustosi tai jokin muu menee pahasti mönkään, niin sivuston tulee olla parissa tunnissa takaisin toiminnassa siivottuna.

Mitä enemmän käyttäjiä ja mitä bisneskriittisempi sivusto on, sitä tärkeämpää on panostaa sivuston yleiseen tekniikkaan ja toimivuuteen.

Näyttävyys ja käytettävyys

Nykyään ei enää riitä, että sivusto on vain olemassa ja joku vain koodaa sen valmiiksi. Sivuston grafiikkaan ja käytettävyyteen tulee kiinnittää huomiota. Mitä myönteisempi käyttäjäkokemus, sitä todennäköisemmin kävijä konvertoituu asiakkaaksi.

Suurissa verkkokaupoissa yhden nappulan paikka ja teksti saattaa tehdä miljoonien positiivisen tai negatiivisen vaikutuksen kassavirtaan. Pienemmillä yrityksillä vaikutus ei tietysti ole näin suurta. Käytettävyys tulisi olla vähintäänkin hyvä ja grafiikalla ja kuvilla voidaan vaikuttaa mielikuviin hyvin paljon.

SSL-salaus, mobiiliresponsiivisuus ja sivuston nopeus

SSL-salaus, mobiiliresponsiivisuus ja sivuston nopeus vaikuttavat niin käyttökokemukseen kuin hakukonenäkyvyyteen. Kun olet uudistamassa sivustoasi, niin on helppoa ottaa käyttöön SSL-salaus eli https-osoite.

Mobiiliresponsiivisuus on jo sen verran vanha juttu, että toivottavasti ei ole toimittajaa, joka ei tee sivuistasi mobiililaitteilla toimivaa.

Sivuston nopeudessa mokataan eniten valokuvilla. Mikäli sivuston kuvia ei pakata ja muokata erilaisiin tilanteisiin sopiviksi, sivustosta tulee hidas. Erilaisten pakkaustekniikoiden käyttöönotto on huomattavasti halvempaa ja helpompaa uutta sivustoa tehdessä kuin jälkikäteen.

Ota tulospohjainen hakukoneoptimointi mukaan projektiin mahdollisimman aikaisin.

Sisällöntuotanto

Sisällöntuotanto ei suoranaisesti ole ongelma sivustoa ostettaessa. Kannattaa kuitenkin selvittää toimittajalta, että kuka tuottaa sisällön ja tekstit sivustolle. Tämä tietysti maksaa, jos mainostoimisto tekee kaiken sinulle, mutta usein he pystyvät tuottamaan toimivampaa sisältöä ja tietävät millaisia tekstejä sivustolle tulee laittaa. Jos sivustolla ei ole sisältöä, ei siellä ole kävijöitäkään ja hakukonenäkyvyys on lähellä nollaa.

Halpa toimittaja

On jokseenkin itsestään selvää, että se halvin ei ole paras, mutta silti hyvin monesti ajatellaan pelkkää hintaa. Lopputulos saattaa olla kohtuullinen, mutta kokemuksesta voin sanoa, että hinta vaikuttaa hyvin paljon myös deadlineen. Mikäli haluat sivuston valmiiksi kolmessa kuukaudessa, niin silloin ei missään nimessä kannata kitsastella.

Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin törmätä sivustoon, jonka tekeminen on jäänyt kesken.

Hakukoneoptimoinnin ottaminen projektiin mukaan jo ennen sivuston julkaisua

Suosittelemme, että toimittajalla itsellään on vankka kokemus tulospohjaisesta hakukoneoptimoinnista tai sinä otat yhteyttä hakukonenäkyvyyteen erikoistuneeseen yritykseen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Sivuston tekijä ja hakukoneasiantuntija yhdessä heti projektin alussa on aika tärkeää. Samaa työtä ei tarvitse tehdä moneen kertaan, jos hakukonekaveri kertoo jo aikaisessa vaiheessa sivuston kehittäjälle mitä juuri tämä sivusto tarvitsee saadakseen parhaan mahdollisen hakukonenäkyvyyden. Esimerkiksi valokuvien lataus tehdään sivuston kehitysvaiheessa. Kun hakukonekaveri tarkastaa kuvat ja huomaa niiden olevan muotoa DSC_001.jpg, hän joutuu lataamaan kuvat uudelleen kuvaavammalla tiedostonimellä.

Yhteenveto

Suosimme ensisijaisesti valitsemaan luotettavan toimittajan, jonka tiedät osaavan yllä olevat asiat. Mikäli toimittaja on luotettava ja hän tekee mokan, niin hän on usein myös myöntää virheensä ja korjaa sen pikimmiten. Luotettava toimittaja maksaa itsensä takaisin ennen pitkään, kun asiat vaan toimivat tai ne oikeasti korjataan eikä tarvitse vaihtaa toimittajaa kesken projektin.

Ota yhteyttä, jos kiinnostuit aiheesta tai painit näiden ongelmien kanssa.

Hakukoneystävällisyys vs hakukoneoptimointi

Hakukoneystävällisyys vs hakukoneoptimointi

Hakukoneystävälliset sivut ovat täysin eri asia kuin oikea tuloksiin perustuva hakukoneoptimointi. Tästä artikkelista selviää, onko sinun sivut oikeasti hakukoneoptimoitu, ovatko ne hakukoneystävälliset vai oletko peräti joutunut huijauksen kohteeksi.

Ranskalainen viiva ja ”Hakukoneoptimoitu sivusto” nettisivujen kehittäjän sivuilla ei takaa orgaanista hakukonenäkyvyyttä.

Tausta

Oletko ostanut uudet nettisivut ja tekijä vakuutti niiden olevan hakukoneoptimoitu? Useimmat sivustojen tekijät eivät tee päätoimisesti hakukoneoptimointia. He ehkä ymmärtävät jonkin verran hakukoneoptimoinnin tekniikkaan liittyviä asioita, kuten title- ja H1-tägit ja metakuvaukset, mutta useimmiten se jää siihen. Sivustostasi tulee siis hyvässä tapauksessa vain hakukoneystävällinen sivusto.

Silloin tällöin tulee vastaan asiakkaita, jotka väittävät sivuston olevan hakukoneoptimoitu. Kuitenkin kun kysyn heiltä sivuston kävijämääristä tai sijoituksista hakusanoilla, he eivät osaa sanoa mitään. Kunnollinen, tuloksiin perustuva, hakukoneoptimointi ei ole kertaluontoinen operaatio.

Mitä hakukoneystävälliset sivut tarkoittavat?

Kun selailet nettisivujen tekijöiden tarjontaa, törmäät ranskalaiseen viivaan, jossa lukee jota kuinkin ”- Hakukoneoptimoidut sivut”. Vähänkään kilpailluilla aloilla tämä ei takaa orgaanista hakukonenäkyvyyttä eikä sivustoasi ole sanan virallisessa merkityksessä hakukoneoptimoitu.

Tämä ranskalainen viiva ei siis ole periaatteessa valehteluakaan, koska hakukoneoptimoinnin määritelmä on jokseenkin moninainen. On kuitenkin ymmärrettävä, että hakukoneystävälliset sivut ovat vasta alku pidemmälle projektille. Mekin teemme sivustostasi hakukoneystävällisen heti projektin alussa ja siitä sitten jatketaan muihin toimenpiteisiin.

Kunnollinen, tuloksiin perustuva, hakukoneoptimointi ei ole kertaluontoinen operaatio.

Varo näitä!

Jos kuulet jotain seuraavista:

  • ”Meidän tekemät sivut takaavat näkyvyyden hakukoneissa.”
  • ”Sivusto on hakukoneoptimoitu ja sinne tulee kävijöitä.”
  • ”Modernit mobiilioptimoidut sivustomme takaavat kävijämäärän kasvun.”

Pelkän sivuston tekeminen moderneilla tavoilla ei takaa näkyvyyttä hakukoneissa! Jos sivustoa ei ole mainittu ympäri verkkoa ja jos se ei ole luotettava hakukoneiden mielestä, sivusto ei tule näkymään ensimmäisten tulosten joukossa, vaikka ne olisivat kuinka ystävälliset hakukoneille.

Voiko nettisivujen tekijä sitten oikeasti optimoida sivustosi?

Voi. Silloin kuitenkin sinun tulee maksaa ensin sivuston kehittäminen ja sen jälkeen jonkinlaista maksua kuukausittain. Kaikki muut ratkaisut ovat epäilyttäviä ja niitä kannattaa varoa.

Laadukas verkkosivujen tekijä ja laadukas tuloksiin pohjautuva hakukoneoptimointi kuitenkin tulevat harvoin samassa paketissa. Ei pitäisi olla mikään ongelma kehittäjän kuin optimoijankaan mielestä tehdä yhteistyötä. Me väitämme olevamme laadukas hakukoneoptimointiyritys ja jos haluat todella laadukkaan sivuston, suosittelemme suoraan yhteistyökumppaneitamme. Jos sivustosi on kehittänyt jokin tekijä omista verkostoistasi, niin se ei ole mikään ongelma.

Mistä tiedät, saatko oikeaa tuloksiin perustuvaa hakukoneoptimointia?

Tekijästä riippumatta sinun tulee saada jonkinlainen raportti vähintään hakutulosten sijoituksien paranemisesta. Parempi on, jos pystyt näkemään sivuston kävijämäärien kasvua ja liikenne tulee sinulle tärkeistä hakusanoista. Paras on, jos huomaat yhteydenottojen määrän kasvaneen.

Jos artikkeli herätti kysymyksiä, niin ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella!

Mitä orgaaniset hakutulokset tarkoittavat?

Mitä orgaaniset hakutulokset tarkoittavat?

Mistä puhutaan, kun puhutaan orgaanisista hakutuloksista? Tämä artikkeli pyrkii vastaamaan mahdollisimman lyhyesti ja ytimekkäästi mitä ovat orgaaniset hakutulokset.

Mistä sana orgaaninen tulee?

Mielestäni sana orgaaninen johtuu hakutulosten luonteesta. Kyseiset hakutulokset ovat lähimpänä luonnollisia hakutuloksia, joihin ei olla vaikutettu mitenkään ja jotka vastaavat annettuun hakusanaan tai kysymykseen hakukoneiden mielestä parhaalla mahdollisella tavalla.

Toki tuloksilla ei ole usein mitään tekemistä luonnollisuuden kanssa, sillä me hakukoneoptimoijat pyrimme vaikuttamaan näihin “orgaanisiin” tuloksiin mahdollisimman paljon ja siitä meille maksetaan.

Mainokset vs. orgaaniset tulokset

Google Ads -mainoksien ensimmäiselle sijalle pääsee käytännössä maksamalla tarpeeksi. Siksi ne eivät ole orgaanisia eli “luonnollisia” tuloksia, koska kuka tahansa voi vaikuttaa järjestykseen.

Hakukoneoptimointi keskittyy pääosin juuri orgaanisten tulosten muokkaamiseen ja hakukonemarkkinointi-termi kattaa kaiken hakukonenäkyvyyden parantamiseen liittyvän alleen.

Hakutulosten ryhmittely

Hakusanasta riippuen tulokset voidaan jakaa seuraavanlaiseen listaan.

  1. Maksetut mainokset (Google Ads)
  2. Karttanäkymä
  3. Orgaaniset tulokset
  4. Videot

Kaikkia edellä mainittuja ryhmiä ei näy jokaisen hakusanan hakutuloksissa, mutta pääpiirteittäin nämä neljä ryhmää ovat ne yleisimmät.

Tästä voit katsoa tekemäni videon aiheesta:

Hakukoneoptimointivinkit YouTube-videosarja on nyt julkaistu!

Hakukoneoptimointivinkit YouTube-videosarja on nyt julkaistu!

Hakukoneoptimoinnista ei löydy tällä hetkellä tarpeeksi suomalaista sisältöä YouTubesta, joten päätimme muuttaa asian ja julkaista Hakukoneoptimointivinkit YouTube-videosarjan.

Videot sisältävät asioita, joita me teemme asiakkaillemme päivittäin, joten voidaan sanoa, että syömme omia murojamme. Videoiden tarjoamilla vinkeillä on mahdollista jopa dominoida täysin Googlen etusivua niillä hakusanoilla ja paikkakunnilla missä kilpailu ei ole kovaa. Oman aikasi ja vaivasi säästämiseksi suosittelemme kuitenkin aina ammattilaisen palkkaamista.

Videosarjassa tullaan vastaamaan muun muassa seuraavanlaisiin kysymyksiin:

  • Onko hakukoneoptimointi kuollut?
  • Kuinka pääsen Googlen karttanäkymän TOP-3-yritysten joukkoon?
  • Mikä on Google My Business ja miksi sitä pitäisi käyttää?
  • Kuinka valita pätevä SEO-firma?
  • Kuinka saan YouTube-videon näkyviin hakutuloksissa?
  • Maksettu liikenne vs. ilmainen orgaaninen liikenne?

Näiden kysymysten lisäksi selitämme termejä kuten avainsana, ankkuriteksti, backlink, penalty, schema, onpage-optimointi ja offpage-optimointi.

Jos mieltäsi vaivaa jokin tietty kysymys niin ota meihin toki yhteyttä tai kommentoi videoihin, niin voimme lisätä kysymyksen ja vastauksen videosarjaan!