Se, mitä juuri teidän yrityksen blogiin tulee kirjoittaa, riippuu muun muassa yrityksen harjoittamasta liiketoiminnasta ja sen tavoittelemasta kohdeyleisöstä.
Tästä artikkelista saat yleispäteviä ideoita siihen, minkä tyyppisiä artikkeleita yritysblogissa voi julkaista.
Poimi vinkit aiheista ja otsikoista talteen ja sovella niitä yrityksesi tarpeiden sekä tavoitteiden mukaisesti!
Ensin kuitenkin muutama virke siitä, miksi yrityksellä tulisi ylipäätään olla blogi.
Yritysblogi on tärkeä viestintä- ja markkinointikanava
Usein kuulee sanottavan, että kaikilla menestystä tavoittelevilla yrityksillä tulisi nykypäivänä olla yritysblogi (ja yksi tai useampi some-tili).
Tämä pätee riippumatta siitä, onko tavoitteena tienata rahaa netissä vaiko offline-maailmassa.
Yritysblogia tarvitaan, koska:
Se on tärkeä hakukoneoptimoinnin kannalta: näin se voi lisätä yrityksen verkkosivujen näkyvyyttä ja kävijämäärää
Jakamalla blogikirjoituksia esimerkiksi Facebookissa voi ohjata lisää kävijöitä sivustolle
Blogissa voi viestiä yrityksen arvoista, historiasta ja missioista
Blogin avulla yritys voi rakentaa itsestään kuvaa oman alansa asiantuntijana
Kaupallistamalla blogin voi kasvattaa kassavirtaa
Laadukkaan sisällön ja hyvän hakukonenäkevyyden (mitkä kulkevat usein käsi kädessä) myötä yritys on etulyöntiasemassa kilpailijoihinsa nähden.
Yritysblogin avulla asiakas voi päätyä yrityksen verkkosivuille jo ennen kuin hän tietää tarvitsevansa kyseisen yrityksen tuotteita tai palveluita.
Vaikka sillä kertaa kauppoja ei vielä syntyisikään, on asiakkaan voinut jäädä positiivinen muistijälki. Siksi hän palannee yrityksen sivuille myöhemmin niin sanotusti ostohousut jalassa.
Mistä kirjoittaa yritysblogiin?
Blogin sisällöntuotanto on mahdollista ulkoistaa, mutta jos aikaa ja halua suinkin on, voidaan yritysblogia kirjoittaa omin voimin. Alta saat muutamia ideoita siihen, mistä kirjoittaa yritysblogiin.
Kattava opas
Tee kattava opas yrityksen liiketoimintaan jollain tavalla liittyvästä asiasta.
Opas voi käsitellä esimerkiksi:
Mitä [jokin asia tarkoittaa]
Miten [jokin asia tehdään]
Miksi [on tärkeää tehdä jotain]
Milloin [jotakin tarvitaan]
Millainen [on jokin asia jossain tietyssä tilanteessa on]
Esimerkiksi kampaamon kannattaa kirjoittaa hiustenhoitoon liittyviä oppaita. Oppaat voivat käsitellä laajemminkin hyvinvointia, onhan muun muassa ruokavaliolla vaikutusta hiuskuontalon kuntaan.
Sen sijaan olisi vähintäänkin kummallista löytää kampaamon blogista remonttivinkkejä tai niksejä auton tuunaamiseen.
Aivan eri aihealueesta kertovat tekstit eivät todennäköisesti palvelisi kampaamoblogin lukijakuntaa.
Lisäksi ne herättäisivät epäilyksen piilomainonnasta tai jopa kampaamon epäaitoudesta.
Osa yritysblogeista nimittäin myydään yrityksen lopettamisen jälkeen niin sanotuiksi linkkifarmeiksi, joilla voidaan julkaista hyvinkin epärelevantteja artikkeleita ja ulkoisia linkkejä.
Keitä me olemme ja ketkä meillä asioivat
Yritysblogi on juuri oikea kanava kertoa henkilöistä yrityksen takana. Asiakkaita kiinnostaa tietää yrityksen ja sen avainhenkilöiden tarina.
Yritysblogissa voidaan antaa ääni myös kesätyöntekijöille, harjoittelijoille, alihankkijoille ja yhteistyökumppaneille.
Osa yhteistyökumppaneista tai saman alan toimijoista voi olla jopa valmiita maksamaan siitä, että saa nimensä yrityksenne sivuille.
Yritysblogissa voidaan haastatella myös yrityksen asiakkaita tai kertoa tilastojen valossa, ketkä yrityksen kanssa asioivat.
Aito asiakas kertomassa positiivisia kokemuksia omalla nimellään ja kuvallaan onkin mainio myyntivaltti yritykselle.
Lisää ideoita blogipostauksiin
Jos tuntuu, että kaikki info-aiheet on jo koluttu ja kaikki haastattelut on jo tehty, voit soveltaa näitä ideoita blogi- tai somepostauksiin.
Esimerkiksi tällaisilla otsikoilla voit houkutella lisää kävijöitä yrityksen sivuille (huom: luvun ei tarvitse olla 10):
10 tapaa saavuttaa onnistunut X
10 myyttiä asiasta X
10 harhaluuloa, joihin useimmin törmäämme
10 virhettä asian X takana ja yhtä monta ratkaisuideaa
10 vinkkiä joita kokeilla X:n kanssa
10 asiaa jotka pitää tietää aiheesta X/joita et jo tiennyt aiheesta X
10 asiaa mitkä opin aiheesta X kun X tapahtui
10 seikkaa joista tiedät olevasi X
Kilpailijamme eivät halua sinun tietävän asiaa X
Helpoin tapa saavuttaa X
Tällaisissa artikkeleissa voi käyttää vapaata ja jopa humoristista otetta, kunhan se on linjassa yrityksen imagon kanssa. Esimerkiksi lakitoimisto ei välttämättä voita asiakkaita puolelleen vitsejä viljelemällä.
Yhteenveto
Kirjoittamalla blogia yritys voi hankkia lisää asiakkaita. Hyvässä yritysblogissa on informatiivista ja mielenkiintoista sisältöä. Oppaiden ohella blogissa voi julkaista myös yritys- ja henkilöesittelyjä sekä vapaamuotoisempia artikkeleita.
Syksy on hyvä hetki tehdä uudistuksia niin kodissa kuin elämässä ylipäätään. Monessa taloudessa halutaankin juuri nyt esimerkiksi parantaa oman kodin energiatehokkuutta tai uudistaa kotia muuten. Muun muassa lämmityskuluja alentavat lämpöpumput ja ilmanvaihtoremontit ovat tällä hetkellä suosittu tapa pienentää sähkölaskua. Nämä ovatkin järkeviä investointeja, jotka yleensä paitsi laskevat asumiskustannuksia myös parantavat asunnon arvoa pitkällä aikavälillä.
Remontin ohella muutoksen tuulet puhaltavat laajemminkin monen meistä syksyssä. Esimerkiksi uusi opiskelupaikka tai muutto vaativat usein hankintoja, joista voi kertyä yllättävänkin suurikin summa. Muuton yhteydessä saattaa huomata vanhojen kalusteiden olevan sopimattomia uuteen kotiin tai sisustuksen kaipaavan päivitystä. Kaikki kustannukset eivät ole välttämättömiä, mutta ne saattavat parantaa elämänlaatua.
Moni saattaa miettiä, miten rahoittaa mahdolliset tulevat remontit tai hankinnat, etenkin jos taloudessa on jo olemassa olevia lainoja tai luottokortteja ja kohoavat asuinkustannukset huolettavat. Lainojen ehdot kannattaakin selvittää, sillä kallis laina voi heikentää talouden liikkumavaraa merkittävästi. Yksi kätevä tapa selvittää lainojen kustannukset ja oman talouden tilanne on käyttää juuri tähän tarkoitukseen kehitettyä lainalaskuria.
Mikä lainalaskuri?
Lainalaskurin tarkoituksena on auttaa kotitaloutta hahmottamaan, miten lainan erilaiset kulut ja korot vaikuttavat lainan kokonaiskustannuksiin. Erilaisten lainojen kulut ja ehdot vaihtelevat huomattavasti eikä niiden välinen vertailu ole useinkaan yksinkertaista. Koron lisäksi kannattaakin vertailla esimerkiksi laina-aikaa ja toistuvia veloituksia, kuten tilinhoitomaksuja. Näiden kaikkien vaikutusta voit tarkastella helposti lainalaskurin avulla.
Lainoihin saattaa liittyä yllättäviäkin piilokuluja, jotka eivät välttämättä ole hakijan tiedossa eikä niitä ilmoiteta selkeästi mainonnassa. Markkinointi saattaakin kohdistua korkoon, joka on toki tärkeä, mutta ei ainut merkittävä osa lainaa. Erityisesti suuremmissa summissa kannattaa huomioida kaikki lainan kulut, jotta myös itse laina lyhenee mahdollisimman nopeasti.
Vaikka lainojen tutkailu kuulostaisi ajatuksen tasolla järkevältä, voi monella mennä tässä kohtaa sormi suuhun – eikä ihme, sillä lainojen vertailu ei onnistu pelkällä ruutupaperilla tai varsinkaan omassa päässä. Tähän tilanteeseen on kehitetty avuksi lainalaskuri, jonka avulla:
määrität lainan korot, kulut ja sopivan kuukausierän
tarkastelen helposti, miten lainasumma ja laina-aika vaikuttavat maksettavaan kuukausierään sekä lainasta koituviin kustannuksiin.
Lainalaskurin tarkoitus on helpottaa talouden hallintaa ja tarjota työkalu, jolla voit arvioida nykyisten lainojesi ehtoja ja kuluja. Laskurin käyttö ei sido sinua mihinkään, vaan sitä voi käyttää myös omaksi iloksi ja oman talouden suunnittelun apuna.
Laina-ajalla on väliä
Usein lainaa otettaessa haluaa valita pienimmän mahdollisen kuukausierän, jotta ylimääräinen kustannus ei näkyisi arjessa ja laina olisi mahdollisimman helppo unohtaa. Tämä tarkoittaa kuitenkin väistämättä sitä, että samalla laina-aika pitenee. Laina-ajan piteneminen johtaakin varsin nopeasti huomattavasti korkeampiin kokonaiskustannuksiin ja laina lyhenee hitaammin, erityisesti jos lainassa on korkea korko ja summa on suuri.
Hyvä nyrkkisääntö laina-ajan suhteen onkin, että se kannattaa aina suhteuttaa niin, että lainan kuukausierä on omalle taloudelle sopiva. Vaikka lainaerä kannattaa aina asettaa riittävän suureksi, oman talouden voi ajaa ahtaalle hyvin nopeasti valitsemalla liian suuren kuukausierän. Kannattaakin valita sellainen kuukausierä, jonka pystyy maksamaan helposti, vaikka jonakin kuukautena tulisikin yllättäviä menoja.
Jos käytössä taas on odotettua enemmän rahaa vaikkapa veronpalautusten jälkeen, voi lainoja aina lyhentää ennenaikaisesti halutessaan. Laina kannattaa myös kilpailuttaa vapaasti, mikäli huomaa että sen voisi saada paremmilla ehdoilla muualta.
Arjen budjetointi kannattaa – kokeile lainalaskuria
Arjen budjetointi on kannattavaa: saatat yllättyä, miten paljon rahaa voit säästää budjetoimalla arkesi järkevästi. Samalla tarvittava lainasumma pienenee ja voit mahdollisesti jopa nostaa lainan kuukausierää ja maksaa lainan pois nopeammin. Budjetoimalla selvitätkin helposti, mitkä ovat taloutesi toistuvat kulut ja kuinka paljon niiden jälkeen jää niin sanottua käyttövaraa.
Suunnitella taloutesi menoja sekä budjetoida, kuinka paljon rahaa taloutesi voi käyttää erilaisiin hankintoihin
Selvittää, mikä on sopiva lainan kuukausierä juuri taloudellesi
Arvioida, täyttävätkö nykyiset lainasi nämä ehdot vai kannattaisiko lainojen kilpailuttamista kokeilla. Kilpailuttaminen kannattaa tehdä joka tapauksessa aika ajoin, sillä lainojen ehdot voivat vaihdella suuresti lainan tarjoajan ja ajankohdan mukaan. Pieneltä tuntuva muutos lainaehdoissa voi vaikuttaa kustannuksiin suuresti.
Budjetointi on järkevää taloudellesi, mutta se voi myös vähentää stressiä huomattavasti. Kun tiedät, että menosi ja tulosi ovat tasapainossa, on elämästä helpompi nauttia ja rahaa voi käyttää vapaammin myös itsensä hemmotteluun. Itsensä hemmottelu tuntuu myös mukavammalta, kun tietää, että se ei huononna taloudellista tilannettasi, vaan talous pysyy tästä huolimatta kunnossa.
Lainan ottoa ei siis kannata pelätä. Sen sijaan korkeakorkoisia, ehdoiltaan huonoja lainoja kannattaa aina välttää. Niin ikään päällekkäiset lainat tekevät kokonaiskustannusten arvioimisesta työlästä.
Vaikka uskotkin olevasi tyytyväinen nykyisten lainojesi korkotasoon, kannattaa lainalaskuria silti kokeilla, sillä se on erittäin nopeaa eikä sido sinua mihinkään. Samalla voit oppia ymmärtämään lainasi kuukausierän muodostumista paremmin ja tunnistaa mahdolliset piilokulut, jotka vaikuttavat kuukausierään.
Voit käyttää lainalaskuria tarpeesi mukaan, esimerkiksi kulutusluottojen, osamaksusopimusten tai luottokorttien kustannusten tarkasteluun. Saatat yllättyä, miten suuren lisäkulun esimerkiksi pieneltä tuntuva tilinhoitomaksu tai kahden vuoden lisäaika tuo lainaasi.
Oppimisalustalla (Virtual Learning Environment) tai oppimisympäristöllä (LMS = Learning Management System) tarkoitetaan verkkosivustoa, jolla tuetaan oppimisprosessia sekä siihen läheisesti liittyvien muiden toimintojen hallintaa.
Miten verkossa opiskellaan?
Opiskelu on siirtynyt enenevissä määrin fyysisistä luokkahuoneista verkkoon. Opiskelija voi siis opiskella, katsella luentoja, tehdä ryhmätehtäviä ja palauttaa tehtäviä verkon välityksellä suoraan kotoaan tai mistä hän ikinä itse haluaakaan.
Onkin jo aika tavallista, että törmäät Facebookissa mainokseen, jossa kerrotaan jostain sinua mahdollisesti kiinnostavan asian opiskelusta. Opiskeluun nykyään riittää kursseille ilmottautuminen lomakkeella ja mahdollinen kurssimaksun suorittaminen. Riippuen kurssin toteutuksesta, pääset opiskelemaan heti tai ainakin hyvin pian.
Opiskelun aloittaminen on siis hyvin helppoa.
Oppimisalustojen kehitys
Vuosia sitten alustat olivat kankeita ja hankalia rakentaa ja yllä pitää. Hankaluus luonnollisesti lisäsi kustannuksia eikä pienemmillä yrityksillä, saati yksilöillä, ollut mahdollisuuksia rakentaa sellaisia.
Ajat ovat muuttuneet huomattavasti ja erilaisia alustoja onkin tarjolla useita. Verkkokouluttamisen aloittaminen ei jää enää teknisestä puolesta kiinni, sillä koulutuksen tekijän on mahdollista ostaa alusta palveluna eri toimijoilta. Alustat voidaan jaotella kolmeen ryhmään:
Toisen verkkosivuston sisällä toimivat
Omalla sivustollasi toimivat
Räätälöidyt ratkaisut
Räätälöidyt ratkaisut ovat selkeästi edelleen suurempia projekteja, joita eri oppilaitokset lähinnä rakentavat. Oman ja toisen sivuston sisällä toimivien ratkaisuiden erot ovat lähinnä hinnassa ja muokattavuudessa.
Omalla sivustollasi olevaa ratkaisua voit siis itse muokata helpommin, mutta tämä vaatii hieman enemmän teknistä osaamista ellet ota mukaan digitaalisten oppimisalustojen ammattilaista.
Toisen verkkosivuston sisällä toimivat ratkaisut, kuten Kajabi, ovat se kaikista helpoin vaihtoehto. Tällaiset ratkaisut maksetaan usein kuukausimaksulla ja sivuston muokkaaminen on aika rajoitettua. Toki Kajabikin on mahdollista säätää toimimaan ikään kuin oman sivustosi sisällä, mutta jälleen kerran tämä vaatii hieman teknistä osaamista.
Miten verkossa opetetaan?
Verkossa kouluttaminen tai opettaminen on siis helppoa. Yleensä alustat tarjoavat sinulle selkeän paikan videomateriaalille ja muulle materiaalille.
Koulutus kannattaa jakaa moduuleihin ja etenemisestä kannattaa tehdä mahdollisimman suoraviivaista ja selkeää, jotta opiskelijan ei tarvitse miettiä missä järjestetyksessä kurssi kannattaa läpäistä.
Opettajan kannalta onkin siis tärkeintä tehdä työ suunnitelmallisesti ja rakentaa materiaali suunnitelmien perusteella oli materiaali sitten missä muodossa tahansa. Tällaisen paketin voit itse ladata oppimisalustalle tai antaa sen jollekulle, joka hoitaa tekniset asiat puolestasi suunnitelmasi mukaisesti.
Paikallinen hakukoneoptimointi tekee paikallisesta yrityksestä paikallisten asiakkaiden löydettävän. Otetaan esimerkiksi hammaslääkäri, joka sijaitsee Oulussa. Oululaisen hammaslääkärin ei kannata lähteä kilpailemaan Google-näkyvyydestä helsinkiläisen hammaslääkärin kanssa käyttämällä hakukoneoptimoinnissa samoja hakutermejä kuin helsinkiläinen toimija, vaan oululaisen on fiksumpaa pyrkiä tavoittamaan paikalliset eli oululaiset asiakkaat.
Paikallinen hakukoneoptimointi auttaa yritystäsi näkymään silloin, kun asiakkaat etsivät paikallisia palveluita
Mieti hetki omaa Google-käyttäytymistäsi. Jos asut Oulussa ja tarvitset hammaslääkäriä vaikkapa hammassäryn iskiessä, et halua nähdä Helsingissä sijaitsevia vaihtoehtoja, vaan googletat mitä todennäköisimmin esimerkiksi hakutermillä “hammaslääkäri Oulu”, eikö vain? Näin tekevät myös monet sinun yrityksesi asiakkaista. Esimerkiksi kattoremontteja Jyväskylän alueella googlataan joka kuukausi yli 100 kertaa.
Paikallisen hakukoneoptimoinnin avulla yrityksesi on löydettävissä juuri oikealla hetkellä – eli silloin, kun jo olemassa olevan ostohalun omaavat paikalliset asiakkaat etsivät tuotettasi tai palveluasi.
Mitä eroa on hakukoneoptimoinnilla ja paikallisella hakukoneoptimoinnilla?
Siinä missä hakukoneoptimointi (SEO) haalii potentiaalisia asiakkaita heidän maantieteellistä sijaintiaan huomioimatta, keskittyy paikallinen hakukoneoptimointi (Local SEO) tavoittamaan ainoastaan yrityksen toimipistettä lähellä sijaitsevat asiakkaat.
Sekä hakukoneoptimoinnille että paikalliselle hakukoneoptimoinnille on paikkansa. Hakukoneoptimoinnin tärkeyttä ei voi korostaa liikaa etenkään verkkokauppojen kohdalla, joilla fyysistä sijaintia ei ole. Paikallinen hakukoneoptimointi sen sijaan on hyödyllistä kaikille paikallisille yrityksille eli esimerkiksi kampaamoille, remonttiliikkeille, kauneushoitoloille, autokorjaamoille, ravintoloille, eläinlääkäreille, hammaslääkäreille, kukkakaupoille ja kuntosaleille.
Kolme tehokasta tapaa parantaa paikallista hakukonenäkyvyyttä
Paikallinen hakukoneoptimointi ei ole rakettitiedettä, jos tunnet asiakkaasi ja tiedät perusteet hakukoneoptimoinnista. Sinun tarvitsee tietää asiakkaasi käyttämät hakutermit sekä tavat, joilla paikallista hakukonenäkyvyyttä on mahdollista parantaa. Näistä tavoista kerromme sinulle seuraavaksi kolme varsin tehokasta.
Google My Business
Google My Business tunnetaan myös lyhenteellä GMB. Kyse on yrityksille tarkoitetusta, maksuttomasta palvelusta, johon yritys täyttää tärkeimmät tietonsa.
Tällaisia tärkeitä tietoja ovat muun muassa yrityksen osoite, puhelinnumero sekä aukioloajat. GMB-palveluun rekisteröitymisen jälkeen yritys voi myös vastaanottaa arvosteluita ja näkyä Google Maps -hauissa.
Google My Business on suorastaan välttämätön paikallisen hakukonelöydettävyyden kannalta, sillä usein potentiaaliset asiakkaat haluavat tutustua yrityksen tärkeimpiin tietoihin jo etukäteen. Tämän lisäksi muiden asiakkaiden arvosteluilla on suuri vaikutus päätökseen – esimerkiksi viiden tähden arvosteluita saanut lounasravintola vie taatusti voiton vastapäätä sijaitsevasta kilpailijasta, jota kukaan ei ole arvostellut Googlessa.
Vinkki: Muista myös vastata asiakkaiden antamiin arvosteluihin. Mikäli asiakas on jättänyt negatiivisen arvostelun, pyri ratkaisemaan tilanne ystävällisesti.
Tärkeiden tietojen yhdenmukaisuus
Varmista, että yrityksesi tärkeimmät tiedot, kuten osoite ja puhelinnumero ovat kaikkialla kirjoitettu samassa muodossa. Tietojen yhdenmukaisuus lisää hakukoneen luottamusta tietojen oikeellisuuteen eli käytännössä samassa muodossa toistuvat tiedot kertovat Googlelle, että kyseessä on sama yritys.
Esimerkki:
Olet ilmoittanut GMB-palveluun yrityksesi osoitteeksi Kadunnimi 30 B, mutta verkkosivustollasi osoite on muotoa Kadunnimi 30.
Nämä tiedot eivät ole yhdenmukaisia. Tässä tilanteessa Googlen on mahdotonta tietää, kumpi näistä osoitteista on oikea, jolloin se pudottaa yrityksesi näkyvyyttä hakukoneessa.
Hakutermien käyttö verkkosivustolla
Paikallinen hakukoneoptimointi saa voimansa hakutermeistä. Kiinnitä huomiota siihen, että verkkosivustosi on optimoitu halutulle hakutermille. Verkkosivuston optimointi tarkoittaa käytännössä sitä, että verkkosivuston sisältö, kuten tekstikappaleet, otsikot, metakuvaukset, kuvien tiedostonimet sekä niiden kuvaukset sisältävät hakutermin.
Esimerkiksi oululaisen hammaslääkärin kannattaa optimoida verkkosivuston sisältö hakutermille “hammaslääkäri Oulu”, sillä se on hakutermi, jolla paikalliset potentiaaliset asiakkaat etsivät oululaista hammaslääkäriä.
Valitse siis sellainen termi, jota asiakas käyttää hakiessaan Googlesta yrityksesi tarjoamaa paikallista palvelua.
Kenelle paikallinen hakukoneoptimointi on tärkeää?
Nyt kun tiedät, mitä paikallinen hakukoneoptimointi tarkoittaa ihan aikuisten oikeasti, saatat pohtia, kannattaako juuri sinun keskittyä parantamaan yrityksesi paikallista hakukonenäkyvyyttä. Vastaus on kyllä, mikäli yritykselläsi on fyysinen sijainti.
Kaikista tärkeintä paikallinen hakukoneoptimointi on pienyrityksille. Paikallista hakukonenäkyvyyttä parantamalla pienyritys saa paremman mahdollisuuden kasvaa. Toisinaan näkyvyyttä voi kuitenkin joutua hakemaan yrityksen kotikunnan sijaan esimerkiksi viereistä kaupungista, jos oma kotikunta ei mahdollista toivottua kasvua.
Mikäli paikallinen pienyritys lähtisi kilpailemaan Google-näkyvyydestä kaikkien muiden saman alan yritysten kanssa, olisi sen todella vaikea sijoittua Googlen hakutulossivulla sellaiselle paikalle, josta potentiaaliset asiakkaat sen löytäisivät. Tällä paikalla tarkoitamme hakutulosten ensimmäistä sivua – kuten sanotaan, ei mikään ole yhtä hyvin piilossa kuin yritys hakutulosten toisella sivulla.
Muutos Digital näyttää tien paikallisten tavoittamiseen
Muutos Digitalin asiantuntijat auttavat sinua ymmärtämään, mitä potentiaaliset asiakkaasi hakevat Googlesta. Olemme apunasi myös verkkosivuston sisällön optimoinnissa, joka on tärkeää paikallisen hakukoneoptimoinnin onnistumisen kannalta. Paikallisten tavoittamisen tekee helpommaksi esimerkiksi Pika-SEO -palvelu!
Osteopatia on täysin turvallinen hoitomuoto myös aivan pienillekin lapsille. Lasten kohdalla osteopatia toteutetaan lapsen ehdoilla. Osteopaatti voi tutkia ja hoitaa lasta tämän leikkiessä, tai esimerkiksi lapsen istuessa vanhemman sylissä.
Synnytys
Kohtuaika ja synnytys saattavat aiheuttaa vauvojen kehoon jännitystiloja, sillä vauva joutuu olemaan kohdussa ja synnytysvaiheessa välillä hyvinkin ahtaasti. Kehon jännitystilat voivat näkyä vauvan käyttätymisessä mm. vatsavaivoina, itkuherkkyytenä, pulautteluna, tai esimerkiksi raajojen pituuseroina. Myös ylivireys ja syömättömyys voivat johtua vauvan kehon jännitystilasta. Mm. näihin ongelmiin osteopatia voi olla arvokas apu.
Osteopaattinen hoito
Osteopaatti ei kohdista vauvan kehoon painetta kuin kevyesti, eli hoito on lapselle hyvin hellävaraista. Sillä pyritään tukemaan lapsen kehon luonnollista avautumista ja takaamaan hyvät puitteet kasvulle ja kehitykselle. Osteopatialla voidaan edesauttaa myös imetyksen sujuvuutta. Tästä on hyötyä erityisesti silloin, kun vauvalla on synnynnäinen rakennepoikkeamma suussa, tai sellainen on operoitu. Tällaisia imetyksen sujuvuuteen vaikuttavia poikkeamia ovat esimerkiksi kireä kieli- tai huulijänne sekä erilaiset halkiot.
Taaperoiässä osteopatiaklinikalle tuotu lapsi kärsii yleensä jonkin fyysisen trauman, kuten putoamisen tai kaatumisen aiheuttamasta kivusta tai jännitystilasta. Myös pitkään jatkuvat flunssa- ja korvatulehduskierteet ovat vaivoja, joihin haetaan usein helpotusta osteopatiasta.
Hoidon vaikutus
Lapsen kasvua ja kehitystä pyritään tukemaan kaikin tavoin. Mikäli niissä huomataan viivästymistä tai poikkeamaa, voi osteopaatin puoleen kääntyminen olla paikallaan. Osteopaatti voi auttaa myös erilaisten purentaongelmien hoidossa. Osteopatian onkin todettu olevan tehokas tukihoito mm. oikomishoitojen yhteydessä. Hoitoa suositellaan myös erilaisten selittämättömien kiputilojen ja vaivojen selvittämiseen, sillä usein tällaiset pitkäaikaiset, selittämättömät vaivat vaikuttavat lapsen ja nuoren elämään hyvin paljon. Lapsen varttuessa osteopatiaklinikalle hakeutumisen syyt alkavat olla yhä enemmän samoja kuin aikuisilla.
Aivot tarvitsevat lepoa ja ihminen vaatii jonkin tavan nollata itsensä. Minulle parhaiten toimii pallolajit ja konsolipelit. Meditoinnit ja sen sellaiset mitään tekemättömyydet olen kokenut haasteellisiksi. Mielestäni on kuitenkin olemassa sellainen työn tekemisen ja täyden nollauksen välimuoto. Tämä artikkeli käsittelee tämän välimuodon optimointia.
Mietin, että mitä sitä ihmiset tekivät ennen tietokoneita. Mummoni järjesteli kotia ja molemma papat lukivat lehtiä ja katsoivat televisiota. Mutta mitä ennen televisiota? Oli ainakin viikonlopputansseja ja vastaavia sosiaalisia tapahtumia, mutta tämän artikkelin tarkoitus ei ole puhua niistä erityisemmistä tapahtumista. Tarkoitus on käsitellä työpäivän jälkeisiä asioita. Mitä ennen vanhaan tehtiin esimerkiksi illalla 18-20?
Vuoden aika vaikuttaa myös suuresti asioihin mitä voi tehdä milloinkin. Todennäköisesti Suomessa aikoinaan talven pimeimpinä aikoina tehtiin erilaisia sisäaskareita, kuten kudottiin vaatteita tai rakennettiin pienempiä asioita. Näillä asioilla ei ollut suurta merkitystä elämiseen, mutta ilman niitäkin olisi ollut hankala olla.
Tästä pohdinnasta olen siis edennyt tilanteeseen, että olen järjestänyt itselleni tietynlaisia harrasteprojekteja, jotka vievät minua pitkässä juoksussa eteenpäin. Harrasteprojektit eivät ole täysin työtä, mutta eivät täysin vapaa-aikaakaan. Testailen koko ajan kuinka hyvin palaudun näiden harrasteprojektien parissa. Jos harrasteprojektit lasketaan aktiiviseen työhön mukaan, niin työpäivä venyy jo joidenkin mielestä sairaalloisen pitkäksi, mutta en silti koe asiaa niin.
Yleisesti on valloillaan ajatus, että pitäis jotenkin palautua stressistä ja se varmasti pitää paikkansa, mutta metodit palautumiseen ovat mielestäni jotenkin vääristyneet. Olen yrittänyt heittää aivot narikkaan ja katsoa väkisin jotain elokuvaa, mikä on usein surkea. Miksi minun pitäisi väkisin katsoa elokuvaa, jos tällä hetkellä on mukavan rentouttavaa kirjoittaa ajatuksia blogiin, kasata siitä kirja ja joskus jotenkin muutenkin hyötyä tästä pienestä harrastuksestani?
Suosittelenkin siis etsimään jonkinlaisen harrastuksen, joka edesauttaa sinua urallasi. Koodariaikoinani tehokkain tapa harrastella oli koodata jotain muuta ja testata asioita mitä ei töissä saanut tehdä syystä tai toisesta. Pienyrittäjällä tämä voisi olla blogaamista tai sosiaalisen median postausten rakentelua jo etukäteen. Growth hacking erikoisprojektit ovat myös eräs mielenkiintoinen pohdinnan aihe.
Mitäpä jos sillä ylimääräisellä kahdella tunnilla keräisitkin kaikki sinulla olevat käyntikortit, kirjoittaisin tiedot Exceliin ja muistuttaisit pienellä sähköpostilla yrityksesi olemassa olosta?
Miksi kirjoittaisin kirjan? Siksi, koska pystyn siihen. Kirjan kirjoittaminen ehkä tekee minusta jonkinlaisen asiantuntijan ja saattaapa se jossain vaiheessa tuoda jotain keikkaakin. Aihealue myöskin pakottaa minut tutkimaan tiettyjä osa-alueita, joissa en ole välttämättä kovinkaan hyvä, ja kehittymään. Toki osa kirjasta tulee kuin itsestään, kun tiedän toisista osa-alueista riittävän paljon kirjoittaakseni jopa ihan vain lonkalta.
Ajatus kirjan kirjoittamisesta on muhinut mielessäni jo pitkään, mutta mitään huippua aihetta en ole vielä keksinyt. Vihdoin koin jonkinlaisen ahaa-elämyksen. Yksinyrittäjät ovat pulassa enkä halua puhua vain hakukoneoptimoinnista. Siksipä siis kirja tulee olemaan jonkinmoinen opas yksinyrittäjille ja erittäin pienille yrityksille. Digimarkkinointi, growth hacking ja myynnin kehitys ovat mielenkiintoisia aihealueita, joista haluan kirjoittaa. Lisäksi kirjaan täytyy myös lisätä pieni ripaus toimeenpanon taikaa, sillä se puuttuu monilta ihmisiltä yleisestikin, eikä se ole vain yrittäjien ongelma. Väitän, että yrittäjät ovat jopa erittäin aikaansaavaa sorttia.
Tulen ensin kirjoittamaan ison kasan blogipostauksia aiheesta ja kokoamaan ne sitten lopulta kirjaksi. Tämä on aika yleinen tapa maailmalla ja aika luonteva sellainen. Kirja valmistuu kuin itsestään ja saan näkyvyyteen liittyviä hyötyjä jo heti ensimmäisestä artikkelista alkaen.
Kirjan työnimi on 10 kilon toiminimi. Nimi tulee 10 000 euron kuukausilaskutuksesta yksinyrittäjänä hyvällä katteella. Aikoinaan minulla oli tavoite tehdä tämä itse. Omalla yrittäjän urallani lähdin kuitenkin tavoittelemaan jotain isompaa ja siksi tämä ajatus jäi. Mielestäni en käytä koko potentiaaliani, jos rajoitan tavoitteeni 10 kiloon. Tarkoitukseni ei ole dissata ihmisiä, jotka tällä hetkellä vain unelmoivat tästä vaan ennemminkin tarjota näille unelmoijille työkaluja saavuttaa se. Mielestäni 10 kilon tavoite on jopa helppo saavuttaa ja näen lähes päivittäin yrittäjiä, jotka tuskailevat tulojen ja menojen kanssa.
P.s. Pääasiallisesti julkaisen jutut oman yritykseni Kranun sivuilla, mutta hakukonekikkailujen takia joskus joku juttu voi olla jossain muualla tai ne on jollain tavoin muovattu muille sivustoille ja alkuperäinen juttu löytyy jostain muualta.
P.p.s. Ensimmäinen demo toimeenpanemisen jalosta taidosta, jota myös itse harjoittelen koko ajan, on tämä ensimmäinen postaus. Päätin asian noin muutama tunti sitten, vaikka idea onkin ollut mielessä jo vuosia, ja nyt tulen ajatukseni kanssa julki.
P.p.p.s. Ensimmäinen demo muiden mielipiteiden omaan arvoon jättämisestä. Aikoinaan taistelin tämän kanssa, mutta enää en ole kummemmin välittänyt muiden mielipiteistä. Ihan sama mitä porukka ideasta on mieltä. Tykkäsivät tai ei, tämä postaus tulee julki muutama tunti päätöksestä ja tietysti se julkistetaan niin monessa somekanavassa kuin jaksan asiasta ilmoittaa.
Oululainen Hirsiset on yli 30 vuotta Suomessa toiminut, kansainvälisesti tunnettu hirsitalotoimittaja. Hirsisetiltä löytyy sopiva hirsi kaikkiin käyttötarkoituksiin, ja se tekee laadukkaat hirsitalot asiakkaan toiveiden mukaan.
Hirsisetin tärkeimmät arvot ovat asiakaslähtöisyys sekä luotettava ja laadukas toiminta. Hirsiset-talot valmistetaan korkealuokkaisista raaka-aineista, ja sen käyttämän laadunhallintajärjestelmän tarkoituksena on, että asiakas saa juuri sellaisen hirsitalotoimituksen kuin on tilannut. Laadun lisäksi täsmällisyys toimituksissa on yksi Hirsisetin tärkeimpiä toimintaperiaatteita.
Suomalaista hirsitalolaatua ympäri maailman
Hirsiset käyttää näkyvänä puumateriaalina pohjoisen Suomen parasta mäntyä ja asiakkaan niin halutessa myös kuusta. Pohjoisten puiden ominaisuudet ja Hirsiset-laatu tunnetaan useissa maissa ympäri maailman. Hirsisetin vientitoiminta alkoi 1990-luvun alussa Saksaan, ja nykyään sillä on yhteistyökumppaneita yli 20:ssä maassa kolmella eri mantereella.
Viime vuosiin asti lähes kaikki Hirsiset-hirsitalotoimitukset ovat suuntautuneet ulkomaille. Hirsitalojen kotimainen kysyntä on kuitenkin kasvanut huomattavasti, ja tänä päivänä jopa joka viides uusi talo Suomessa rakennetaan hirrestä. Siksi myös yhä useampi Hirsiset-kohde suunnitellaan nimenomaan suomalaiseen maisemaan ja kaupunkitaajamaan.
Hirsitalo – terveellinen ja ekologinen valinta
Hirsitalo on kaunis ja ekologinen kotivaihtoehto. Hirsitalon sisäilma on tutkitusti terveellistä ja allergioita ehkäisevää, ja siksi hirsitalo tarjoaa parhaat edellytykset terveelle asumiselle.
Hirsiset-taloissa yhdistyvät nykyaikainen rakennustekniikka ja asiakkaan valinnan mukaan joko perinteisen tai modernin hirsitalon tunnelma.Hirsitalon massiiviinen seinärakenne tasapainottaa lämmön ja ilmankosteuden vaihteluita.
Hirsi on lämmin ja aito luonnonmateriaali. Rakennusmateriaaleista vain hirsi on aidosti sataprosenttisen uusiutuva ja kierrätettävä materiaali. Hirren hiilijalanjälki on pienin muihin materiaaleihin verrattuna, ja se sitoo hiilidioksidia kaksinkertaisen määrän painoonsa nähden. Puun käyttö ehkäisee kasvihuoneilmiön etenemistä, ja siksi hirsi on arvovalinta, jota myös jälkipolvet arvostavat.
Perinteinen tai moderni hirsitalo suoraan pohjoisen metsistä
Nykypäivän hirsitalotehtaassa taloja ei tehdä varastoon, vaan ne valmistetaan toimitettavaksi suoraan asiakkaalle. Hirsiset ostaa puutavaran pohjoisessa sijaitsevilta puunjalostajilta, joiden erikoisalana ovat asiakkaan laatuvaatimusten mukaisesti valmistetut puutavaralaadut.
Hirsitalotoimitukseen sisältyy paljon erilaisia osia, kuten ovet, ikkunat, portaat ja erilaiset kiinnikkeet. Kaikki toimitukseen kuuluvat osat hankitaan toimittajilta, jotka Hirsisetin tapaan noudattavat korkeita laatuvaatimuksia. Toimittajien valinnassa Hirsiset kiinnittää laadun lisäksi huomiota toimitusvarmuuteen ja aikataulujen pitävyyteen.
Hirsiset toteuttaa jokaisen toimittamansa talon asiakkaan toiveiden mukaisesti. Hirsisetillä talo tai vapaa-ajan asunto voidaan tehdä myös asiakkaan omien piirustusten pohjalta.
Sisällöntuotannon pitäisi olla päivän sana minkä tahansa yrityksen toiminnassa sen toimialaan ja kokoon katsomatta, sillä nykyaikana yritysten on huomattavasti vaikeampaa menestyä ilman omaa viestittämistä. Ulospäin kohdistetulla kommunikoinnilla yritys paitsi lisää näkyvyyttään ja sitä kautta kannattavuuttaan, myös osoittaa ammattimaisuuttaan ja asiantuntijuuttaan.
Laadukkaan, hakusanat huomioivan sisällöntuotannon merkittävin tehtävä on tuoda esille – ja pitää esillä – yrityksen tuotteet ja palvelut. Näin ollen hyvin organisoitu ja hoidettu viestintä on parhaimmillaan vastaus asiakkaan, ja myös potentiaalisen asiakkaan, kaikkiin tarpeisiin.
Asiakaspalvelua ja näkyvyyttä
Sisällöntuotanto on osa yrityksen markkinointia. Asiakkaille kohdennettu laadukas, kiinnostava ja johdonmukainen kommunikaatio tuo some- ja hakukonenäkyvyyden lisäksi kävijöitä verkkosivuille. Sitä kautta yritys saa pidettyä nykyiset asiakkaansa mutta myös lisättyä yhteydenottoja ja uusia asiakkaita.
Viestintätoimenpiteiden tärkeimpänä päämääränä tulisi aina olla asiakkaan palvelu, ja siksi yrityksen julkaisemien sisältöjen on jatkuvasti uusiuduttava ja pysyttävä täsmällisinä ja asianmukaisina. Kun asiakas tuntee itseänsä merkitykselliseksi, hän todennäköisesti palaa sivuston pariin (ja myös ostoksille) myöhemminkin.
Sisällöntuotannossa ei riitä, että verkkosivustolla on laadukasta ja monipuolista täytettä, vaan sen lisäksi potentiaalisten asiakkaiden pitäisi löytää sivusto. Siksi ensiluokkainen tekstituotannon suunnittelu kattaa myös hakukoneiden huomioimisen. Hakukoneen arvostama sisältö nousee hakukonelistauksessa kärkeen, ja näin ollen jo se itsessään parantaa yrityksen näkyvyyttä internetin miljardien erilaisten seittien viidakossa.
”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” – sisällöntuotannossakin
Hyvin laaditut sisältö- ja viestintäsuunnitelmat helpottavat ja tehostavat yritysviestinnän ja yrityksen sisällöntuotannon arkea. Ne ovat pohjana kaikelle sille viestinnälle, mitä yritys tuottaa nyt ja tulevaisuudessa.
Suunnitelma sanelee viestinnän ja sisällöntuotannon tavoitteet, päätavoitteina yrityksen löydettävyys, asiakkaiden kiinnostuksen herättäminen ja olemassa olevista asiakkaista huolehtiminen. Yrityksen verkkosivujen ja sosiaalisen median julkaisuilla on merkittävä rooli näiden tavoitteiden täyttymisessä. Suunnitelmassa on usein kirjattuina myös verkossa ja somessa julkaistavien artikkeleiden ja muiden sisältöjen teemat, julkaisuajankohdat ja kirjoittajat.
Kenet asiakas valitsee?
Korkealuokkainen ja katkeamaton sisällöntuotanto on yksi toimiala muiden, perinteisempien alojen rinnalla. Myös se vaatii paljon työtä siinä missä useimmat muutkin toimenkuvat. Viestittämisen ykkösprioriteettina on asiakkaan odotuksiin vastaaminen ja hyödyn tuottaminen asiakkaalle. Tyytyväinen asiakas tuo usein mukanaan lisää asiakkaita.
Jotta yritys voisi menestyä ja varsinkin kasvattaa myyntiään, se tarvitsee jatkuvaa ja tasokasta viestintää. Yritys tarvitsee uusia asiakkaita, mutta myös olemassa olevat asiakkaat haluavat pysyä kartalla yrityksen tarjoamista uusista tai uudistetuista tuotteista ja palveluista.
Hautaustoimistoyrittäjä Petri Kuusiniemi on hautausyrittäjä jo kolmannessa sukupolvessa. Hänellä itsellään on alalta yli 20 vuoden kokemus, joten kaikki hautaamiseen tarvittavat asiat hoituvat vankalla ammattitaidolla.
Kuusiniemen toimitilat ovat Oulun keskustassa, ja he palvelevat myös verkkosivuillaan olevan digitaalisen hautajaispalvelun kautta.
Elämän arvoiset hautajaiset
Läheisen kuolema tulee usein yllättäen. Silloinkin, kun kuolema on ennalta odotettavissa, siihen on mahdotonta valmistautua kokonaan etukäteen. Surun kohdatessa Hautauspalvelu Kuusiniemi haluaa mahdollistaa elämän arvoiset hautajaiset; se voi hoitaa asiakkaan puolesta kaikki hautaukseen liittyvät käytännön järjestelyt.
Kuusiniemi palvelee joustavasti ja asiakaslähtöisesti erilaisissa ja erikokoisissa hautajaistarpeissa. Heillä on laaja mallisto kotimaisia arkkuja ja uurnia. Hautakivivalikoimasta löytyy sekä perinteisiä että moderneja kiviä, ja hautaustoimisto tarjoaa myös hautakivityöstöä, kuten lisäkaiverruksia. Kuusiniemi tekee kukkien ja kukkalaitteiden osalta yhteistyötä oululaisen Kukkakauppa Kanervan kanssa.
Asiakasta helpottaakseen Hautauspalvelu Kuusiniemi on koonnut verkkosivuilleen pienen oppaan hautajaisten käytännön järjestelyistä ja kustannuksista. Verkkosivuille on myös laadittu kysymyksiä, joiden avulla hautajaisten suunnittelutapaamiseen voi halutessaan valmistautua.
Digitaalinen hautajaispalvelu auttaa suunnittelussa
Hautauspalvelu Kuusiniemen tuotteisiin ja palveluihin voi tutustua etukäteen yrityksen verkkosivujen digitaalisessa hautajaispalvelussa. Palvelu auttaa asiakasta hahmottamaan hautajaisten suunnittelun eri vaiheet, hautajaisiin liittyvät asiat sekä kokonaiskustannuksen. Sen avulla eri paikkakunnilla asuvat omaiset voivat helposti osallistua suunnitteluun yhdessä ja juuri heille itselleen sopivana ajankohtana.
Digitaalisen hautajaispalvelun kautta asiakas voi lähettää hautaustoimistolle ennakkotietoja ja toiveita tarvittavista järjestelyistä ja tehdä alustavan tilauksen. Kooste palvelussa tehdystä suunnitelmasta lähetetään sähköpostiin, minkä jälkeen Hautauspalvelu on asiakkaaseen yhteydessä hänen haluamallaan tavalla ja suunnitelma viimeistellään yhdessä. Viimeistely voidaan tehdä myös henkilökohtaisessa tapaamisessa, jossa suunnitelma käydään yhdessä läpi ja sitä täsmennetään tarvittaessa.
Hautauspalvelu antaa tarvittaessa neuvoa suunnittelupalvelun käytössä. Sen kautta voi myös lähettää kysymyksiä hautajaisten toteuttamiseen liittyen. Yhtä hyvin yhteydessä voi olla myös puhelimitse tai poikkeamalla käymään.